BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy keresőprogram, ami még a Google-t is lenyomja

Oroszországon kívül kevesen hallottak még a Yandex keresőprogramról. Ez azonban rövidesen megváltozhat. A ComScore piackutató cég kimutatása szerint a Yandex Oroszországban 44 százalékos részesedést mondhat magáénak – 10 százalékkal előzve meg a Google-t –, és jelenleg a második legnagyobb keresőprogram Európában - írja a Figyelő.

A vállalat részvényeit várhatóan ősszel bevezetik az amerikai Nasdaq tőzsdére, ami akár 2 milliárd dollár bevételt is hozhat. Ha megtörténik, ez lesz Oroszország eddigi legnagyobb nyilvános részvénykibocsátása (IPO) a technológiai szektorban, mintegy 5 milliárd dolláros vállalati értékkel. Bár a Yandexnél egyelőre nem nyilatkoznak a tőzsdére menetelről, elemzők és befektetők nagy sikert várnak.

A nagy várakozás érthető, hiszen a piac komoly növekedést ígér. Bár pillanatnyilag csak az oroszok egynegyedének van internet-hozzáférése, a nagysebességű kapcsolatok már kezdik elérni a kisebb városokat. A jelenleg 10 százalékos szélessávú lefedettség a prognózisok szerint az évtized végéig megháromszorozódik. A Google arra számít, hogy a keresésekhez kapcsolódó hirdetések piaca 2010-re 1 milliárd dollárra bővül a tavalyi 200 millióról. A Yandex minden bizonnyal a növekedés fő haszonélvezője lesz.

Csakhogy a Google szintén igazán jó programot kínál, és gyorsan terjeszkedik is az országban. Első ottani irodáját 2006-ban nyitotta meg, s az akkori szerény 5 százalékról indulva sikerült mostanra meghódítania a piac egyharmadát. Népszerűségét fokozzák a javított, az orosz nyelvhez igazított keresési algoritmusok, valamint a nemzetközi szolgáltatások, mint a YouTube és a Google Maps új, Oroszországra szabott változatai.

Ezeken a frontokon a Yandex nehezen szállhat szembe a Google-lal. Az orosz riválisnak azonban vannak más fegyverei, köztük innovatív megoldások is. A Yandex Money internetes fizetési rendszerben az emberek a kioszkokban kapható kártyákkal vásárolhatnak. A Yandex továbbá júniusban megvette az orosz városok közlekedési helyzetét figyelő Smilinket, hogy javítsa utazási információs szolgáltatását. Ezt megelőzően még tavaly megszerezte a MoiKrug.ru nevű, üzletemberek számára létrehozott közösségi portált. Az expanzió fontos stratégiai váltást jelez, tekintve, hogy a Yandex kizárólag a keresésből nőtt nagyra.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.