Mi indokolta a regionális átszervezést?
Regionális tevékenységünk célja, hogy megerősítsük vezető pozíciónkat a tematikus csatornák között. Szeretnénk nézőinkhez közel maradni, és ezért működtetünk világszínvonalú, nemzetközi TV csatornákat helyi nyelven és a helyi igények figyelembevételével. A fentiekkel összhangban alkalmazott lokalizációs stratégiánk magában foglalja az egyes közép-európai piacokra készített külön műsorrendet, a helyi nyelven való sugárzást, valamint on-air és off-air marketing és PR tevékenységet.
A Discovery egyik legnagyobb értéke a márkája, amely stabil nemzetközi pozícióval rendelkezik és elismerésnek örvend a helyi piacokon. Ennek és a vonzó műsorkínálatnak köszönhetően a Discovery egyértelműen a legkedveltebb csatornák közé tartozik a régió összes piacán, folyamatosan szélesítve nézői táborát.
Hogyan hat az átszervezés az irodák működésére?
A két új piac csatlakozása jelentős mérföldkő a Discovery történetében. Az átmeneti folyamat legfőbb változásai a Kereskedelmi Osztályt érintik, amelynek fő feladata a csatornák terjesztése. Vantsa Lászlót – aki korábban a magyar piacért felelt - Senior Affiliate Sales Manager pozícióba neveztük ki Magyarország és Románia viszonylatában. Ezzel egyidőben Karol Bek ugyanebbe a pozícióba került Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában. A fenti vezetők felelősek saját területükön az értékesítések koordinálásáért, a kábel és műholdas partnerekkel folytatott együttműködésekért, továbbá új üzleti lehetőségek és fejlesztések felkutatásáért.
A magyar nézők körében milyenek a Discovery mutatói?
Nézettségünk Magyarországon 57 százalékkal emelkedett az év első felében. Célcsoportunkban – a fiatal férfiak körében – a Discovery a kábltévés piac első három csatornája között szerepel. Egy nemrég készült kutatásunkból is azt támasztja alá, hogy márkapozíciónk pozitív és erős.
Hogyan működik a Discovery a régió öt országában (Lengyelország, Románia, Csehország, Szlovákia és Magyarország)? Milyen csatornákkal vannak jelen a piacon?
A közép-európai székhely Varsóban található, ez a legnagyobb irodánk a régióban. Rendelkezünk helyi irodával azonban Romániában és Magyarországon is. Összesen 60 főt foglalkoztatunk a régióban. Regionális portfoliónk öt csatornából áll: Discovery Channel, Animal Planet, Discovery Science, Discovery World és Discovery Travel & Living. Nemrég - 2007-ben – indult a Discovery HD Lengyelországban, és jelenleg vizsgáljuk annak a lehetőségét, hogy a csatornát más közép-európai piacokra is kiterjesszük. Ezen felül Lengyelországban a TVN csoporttal – a földi kereskedelmi hálózat és a cab-sat csatornák kiterjesztett portfóliójának tulajdonosával – együttműködésben készítjük a Discovery Historia csatornát.
Melyek a csatornák célcsoportjai?
A Discovery Channel főként olyan fiatal és modern férfiakat céloz meg, akik szenvedélyesen érdeklődnek a világ iránt, és hajlandók szélesíteni látókörüket. A csatorna érzelmekkel teli, szenvedélyes és igaz történeteket mutat be. A Discovery Channel ajánlata olyan tudományágakat fog át, mint például a mérnöki tudományok, a motorizáció, az orvostudomány és a paranormális jelenségek. A nézők kedvelik a kriminológiával, törvényszéki orvostannal és a modern világ eseményeivel kapcsolatos műsorok. A Discovery Channel modern és dinamikus; magával ragadja a nézőt, valamint tudást és tapasztalatot ad át. Több nézőpontot mutat be, inspirál és gondolatokat ébreszt.
A Discovery Science azokat a fiatalokat célozza, akik szenvedélyesen érdeklődnek a technológia iránt. A csatorna tudományos témákat ismertet, feltalálókat mutat be, és könnyed, de hihető, szórakoztató formában nyújt értékes tájékoztatást. Szemügyre veszi a technológia és a tudományok legérdekfeszítőbb kérdéseit, bemutatja a kutatások érdekes trendjeit, lenyűgöző készülékekkel és hírekkel szórakoztatja a nézőket.
A Discovery World olyan férfiak és nők számára készült, akik szeretnének többet megtudni az őket körülvevő világról, illetve arról, hogy miként változott világunk a múltban, és hogyan formálódik a jelenben. A csatorna azokat a nézőket célozza, akik kedvelik a különböző témák alapos, részletekbe menő bemutatását.
A Discovery Travel & Living azok számára készült, akik számára fontos az életstílus. Ez a csatorna arra ösztönzi a nézőket, hogy teljes életet éljenek, új kihívásokat keressenek, hatékonyan és érdekfeszítően töltsék el szabadidejüket. A Discovery Travel & Living bemutatja különböző helyek és kultúrák szépségeit, és felfedezi a helyi szokások titkait.
Az Animal Planet a vadvilág szerelmeseinek szól, és mindazoknak, akik törődnek a természettel és annak problémáival. Ezt a csatornát érdemes nézni azoknak is, akik szeretnének közelebb kerülni a természethez és szeretnének többet megtudni annak titkairól. Az Animal Planet folyamatosan új ismereteket, meghökkentő részleteket, átélést, szórakoztatást és igazi kikapcsolódást ajánl. Szól cselszövésről, kalandról, humorról, szeretetről, barátságról, akcióról, életről és halálról. A történetek nem színpadon játszódnak, a szereplők eredetiek – a csatorna vadállatok és hozzájuk közel élő emberek életének megismételhetetlen pillanatait mutatja be. Ezen kívül megismerhetünk olyan intézményeket és kezdeményezéseket, amelyek a természet védelmét szolgálják, valamint az állatorvosi tudomány legújabb vívmányait is.
Hogyan értékesítik a csatornák reklámjait?
Házon belüli reklámértékesítéssel Lengyelországban és Romániában foglalkozunk. Magyarországon az r-time képvisel bennünket. Jelenleg még nem folyik reklámértékesítés Szlovákiában és a Cseh Köztársaságban, de alaposan feltérképezzük a piacot és elemzünk minden potenciális üzleti lehetőséget. A kábel és szatellit piac ebben a két országban még a kezdeti szakaszban van. A médiatervekben egyelőre nem képviselnek jelentős súlyt a tematikus csatornák, ezért főként itt látunk növekedési lehetőséget.
Ami a személyi feltételeket illeti: Dorota Żurkowska-Bytner, Regional Ad Sales Director felelős a teljes régió reklámértékesítési tevékenységéért. Tóth Kinga, Affiliate Sales Director az értékesítésért, Leszek Zaborowski, Director of Channels pedig a közép-európai tartalom és csatornafejlesztésért felelős csapatot irányítja.
A csatorna pozíciójának erősödése jelentkezett az árbevétel növekedésében is?
Teljes árbevételünk 30 százalékkal növekedett Lengyelországban, Romániában és Magyarorszáon. A cseh és szlovák eredményt még korai lenne kommentálni, mivel ezek a piacokat csak augusztus 1-én kerültek irányításunk alá. Érdemes ehelyütt megjegyezni, hogy a két új piaccal 44 millióra emelkedik a kumulatív előfizetői bázisunk a teljes régióban.
A tematikus csatornák száma évente emelkedik Közép-Európa minden egyes piacán, és számos tényező azt jelzi, hogy ez a trend a közeljövőben is folytatódni fog. Miképpen alakul át ez a piac a régióban?
Mindezidáig a növekedés jelentős része a DTH forgalmazási forma egyre nagyobb jelentőségéből ered, emellett folyamatosan olyan új disztribúciós formák látnak napvilágot, amelyek új csatornák iránti igényeket gerjesztenek. Ráadásul számos tematikus csatorna esetében – a versenyképes tartalom-meghatározásnak köszönhetően – növekszik a nézők bizalma, és ez a nézettségi rátákat is növeli. Ha hírekről, sportról, filmekről vagy tényeken alapuló műsorokról beszélünk, hová fordulnak az emberek legelőször? Minden piacon ugyanaz a válasz: a tematikus kábel-szatellit ajánlathoz. Másfelől, a megfelelően meghatározott célközönségnek valamint az innovatív, multimédia reklámmegoldásoknak köszönhetően egyre több ügyfél értékeli a tematikus csatornákat. A növekvő számú, megfelelő módon megcélzott közönség és az ideális reklámajánlat kombinációja egyértelműen növeli a hirdetők érdeklődését.
Ez valóban globális folyamat, azonban minden egyes piac eltérő fejlődési szakaszban van. Lengyelországban, Magyarországon vagy Romániában ez a trend már most is jól látható, míg Szlovákiában és a Cseh Köztársaságban még csak most indul.
Milyen ajánlatokat tehet az egyre erősebb médium a hirdetőknek?
Ügyfeleinkkel karöltve jelentős hangsúlyt helyezünk hirdetési ajánlataink fejlesztésére. A szabványos szpot-reklámozás mellett számos olyan kezdeményezést alakítottunk ki, amely a szpot-okon túlmutat, és nagyobb integrációt tesz lehetővé a Discovery márkán belül. A nem hagyományos ajánlatunkba tartoznak a dedikált szponzorcsomagok, programcímkék (rövid programming formák az ügyfelek kommunikációs iránymutatásai szerint elkészítve), kereskedelmi címkék (exkluzív reklámblokkokban sugárzott, rövid reklámformák), valamint nem hagyományos formátumok felhasználásával készült integrált projektek, esetenként ügyfélrészvétellel a csatornák marketingkampányában. Ajánlatunk fontos része a csatorna szponzorálása, amely egyedi lehetőséget biztosít arra, hogy az ügyfél márkáját csatornaportfoliónkhoz kössük.
A kreatív megvalósítási formákat a kiválasztott csatorna hangszínéhez, imázsához és programjához alakítjuk. Adaptáljuk a kommunikáció nyelvét is annak érdekében, hogy minél pontosabban meg tudjuk szólítani az elérni kívánt célcsoportot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.