Az idei kontinenstorna több mint másfélszer akkora bevételt hozott, mint a négy évvel ezelőtti portugáliai Eb, s bár a szervezési költségek is megugrottak, a profit így is többszörösére nőtt. A 700 millióból 450-et a tagállamok szövetségei között osztottak szét, így az UEFA tiszta haszna negyedmilliárd volt, ezt továbbképzésekre, az utánpótlás-nevelés fejlesztésére, valamint a női futball támogatására költik majd.
A szövetség tájékoztatása szerint a 2008-as Európa-bajnokság tulajdonképpen minden gazdasági területen rekordot hozott. Azt már az Eb kezdetekor is sejteni lehetett, hogy a közvetítési jogokon még a korábban prognosztizált 600-700 milliónál is többet keres az UEFA, miután a legnagyobb piacokon – Angliában, Franciaországban, Olaszországban és Németországban – jóval több folyt be, mint a várt 410 millió.
Ráadásul a többi, kisebb piacról is a korábban jelzett alig 200 milliónál nagyobb bevételt realizáltak: Spanyolországban 70 millió eurót kaptak a jogokért, az ázsiai piacon pedig jóval több mint 100 milliót szedtek össze. A végösszeg egyébként meghaladta a 800 millió eurót, ez 40 százalék fölötti növekedést jelent a négy évvel korábbihoz képest.
Ennél is nagyobb mértékben emelkedtek a kereskedelmi jogok értékesítéséből és hasznosításából, valamint a vendéglátásból és elszállásolásból eredő bevételek: mind a két forrás esetében 60 százalék fölötti volt a bővülés. Elmaradt ugyanakkor a remélt növekedés a jegyeladások esetében, ezt azzal magyarázták, hogy továbbra sem sikerült megfelelően kezelni a jegyekkel való üzérkedést. Igaz, panaszkodni ezen a területen sincs miért: a 70 millió euró így is hatodával több, mint a 2004-ben elért bevétel.
Egyébként nézettségben is rekordot döntött a kontinenstorna. A 31 mérkőzést átlagosan 155 millióan látták világszerte, a rendező országok közül Svájcban például a lakosok 90 százaléka nézett bele az Eb valamelyik meccsébe. Komoly látogatottsága volt a torna website-jának is: az euro2008.comra 62 milliónál többen látogattak el, messze meghaladva az egymilliárd kattintást.
Nem csak az UEFA nyert az Eb-vel, jól jártak a rendező országok is. A kontinensviadalt megelőzően Ausztriában például azt jósolták, a háromhetes esemény 263 millió eurós nettó többletköltést generálhat, az ország GDP-jét pedig 0,15 százalékkal, 321 millió euróval dobhatja meg.
A tényleges számok azonban feltehetően az előrejelzéseket is túlszárnyalták, hiszen korábban az egész országban 830 ezer többlet-vendégéjszakát prognosztizáltak, ezzel szemben a legfrissebb adatok szerint csak Bécsbe több mint 1,2 millióan látogattak el július 7. és 29. között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.