BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milyen csokoládét majszol a magyar? Ráadásul nem is keveset

Összességében 7 százalékkal emelkedtek a Nielsen piackutató intézet által mért 90 élelmiszer kategória értékben mért bolti eladásai idén február-júliusban, a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Az idei első hét hónap hét százalékos inflációja mellett.

A 7 százalékos átlagot a legnagyobb forgalmú tíz kategória közül – értékben - a sajt, kávé, szeletes csokoládé, étolaj és száraz tészta mutatói haladják meg. Átlag alatt emelkedett a húskészítmény, sör, szénsavas üdítőital, ásványvíz és gyümölcslé bolti eladása, a top 10 közül. A húskészítmények kiskereskedelmi forgalma Magyarországon kiemelkedik a Nielsen által mért kategóriák közül: Fél év eladásai értékben megközelítik a 95 milliárd forintot. Mennyiségben 2, értékben 3 százalékkal bővült a bolti forgalom. .

A rangsorban utána következő sör féléves piacmérete a kiskereskedelemben 65 milliárd forint felett jár, és a tavalyi első félév után idén 3 százalékkal emelkedett. Mennyiségben viszont csökkent az értékesítés, 4 százalékkal.

 Sajtot az üzletek fél év alatt 41 milliárd forintnál többért adtak el, ami 15 százalék pluszt jelent a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Mennyiségben azonban 2 százalék mínuszt regisztrált a Nielsen. A változások megítélésénél célszerű figyelembe venni: Amíg az infláció az idei első hét hónap során 7 százalék volt Magyarországon, addig az élelmiszerek ára átlagosan 13 százalékkal emelkedett, múlt év január-júliushoz képest. A top 10-be tartozó többi kategória – értékben mért - kiskereskedelmi forgalmában a növekedés mértéke: étolaj (44 százalék), tészta (23), szeletes csokoládé (14), kávé (8), szénsavas üdítőital és gyümölcslé (3-3), ásványvíz (2).

Ugyanakkor a többi élelmiszer kategória közül figyelemre méltóan, értékben 20 százalékot meghaladó ütemben emelkedett Magyarországon, idén az első félévben többek között a kenhető tejtermékek, energia- és sportitalok, piskóta, valamint natúr joghurt kiskereskedelmi forgalma. A natúr joghurtnál 21 százalékos forintban mért növekedés mellett, mennyiségben plusz 5 százalékot regisztrált a Nielsen. Mennyiségben a top 10 kategória közül a kiskereskedelmi forgalom a húskészítmények mellett szeletes csokoládéból 8 százalékkal emelkedett fél év alatt, az előző hasonló időszakhoz képest. A tészta stagnált.

A Nielsen 16 százalékos csökkenést regisztrált étolajnál, 2-5 százalék közöttit pedig, az említett sör és sajt mellett a következőknél: kávé, gyümölcslé, szénsavas üdítőital és ásványvíz. Mely bolttípusok piaci részesedése kiemelkedő az egyes kategóriák eladásában, az idei február-júliusi adatok szerint? Értékben 35 százalék feletti rész jut a hipermarket csatornára, a következő nagyobb kategóriákból: sajt, ásványvíz, étolaj és kutyaeledel.

A szupermarket piaci részesedése meghaladja a 12 százalékot, többek közt a következő kategóriáknál: húskészítmény, sajt, gyümölcsjoghurt és táblás csokoládé. A diszkont piaci részesedése 23 százaléknál magasabb például a következőknél: ásványvíz, étolaj, jégkrém, édes keksz és kutyaeledel. A magyar tulajdonban lévő láncok mutatója 33 százalék feletti az alábbi nagyobb kategóriáknál: tejföl, tészta, cukorka és szeletes csokoládé. Az önálló hagyományos boltok piaci részaránya meghaladja a 20 százalékot többek között sörnél, szénsavas üdítőitalnál, szeletes csokoládénál és rágóguminál.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.