Az államfő a kereslet csökkenése miatt nehézségekkel küzdő romániai gyárakat látogatja sorban. Pénteken a dél-romániai Ploiestien keresett fel egy olajkitermelési eszközöket gyártó vállalatot, majd Kolozs megyében találkozott a finn Nokia üzem vezetőségével és az ottani dolgozók érdekeit védő szakszervezeti vezetőkkel.
Pénteki látogatásán hangsúlyozta, hogy maga is példát akar mutatni e téren, ő is "hazai" román termékeket vásárol ezután, és ő is hazájában gyártott gépkocsit fog csak vezetni. A hatását Romániába is éreztető nemzetközi pénzügyi válság következtében októberben a cégek több mint 4200 dolgozót bocsátottak el.
A román munkaerő-foglalkoztatási hivatal adatai szerint ez két és félszer több elbocsátást jelent, mint amennyit eredetileg a vállalkozások terveztek. Basescu a romániai gyárak megsegítése érdekében egyebek között azt tanácsolta az embereknek, hogy közlekedjenek a Romániában gyártott Dacia autókkal, és vásároljanak az országban gyártott termékeket. Hangsúlyozta: ő maga is egy Dacia Logannal közlekedik, amit a biztonságáért felelős őrség bocsátott rendelkezésére. Újságírói kérdésre válaszolva Románia első embere kijelentette: semmilyen különbséget nem fedezett fel korábbi gépkocsija, a Volkswagen, valamint a Logan között.
Basescu cáfolni igyekezett azt a román termelők által hangoztatott véleményt, miszerint a bevásárlóközpontokban "nagyítóval kell keresni" a román élelmiszereket. Az államfő szerint ez nem igaz, ugyanis az általa látogatott hipermarketben a termékek 85 százaléka román termék. Példaként említette, hogy az előző este Romániában gyártott vajat vásárolt.
Az államfői példamutatás részben visszhangra is találhat a lakosság körében, ugyanis az Evenimentul Zilei című napilap által idézett Nielsen piackutató intézet felmérése szerint a románok 53 százaléka előnyben részesíti a Romániában gyártott élelmiszereket. Cristian Parvan, a román üzletemberek egyesületének főtitkára is úgy véli, hogy például a román felvágottak több természetes nyersanyagból készülnek, mint a külföldről behozottak, ezért ízletesebbek.
A lap összeállítása szerint azonban az élelmiszereket leszámítva, egyéb román termékek nem tudják fölvenni a versenyt a külföldiekkel. A felmérés szerint például a piperecikkek esetében a románoknak csak a 22 százaléka kedveli a Romániában gyártott testápoló szereket, 57 százalékuk pedig inkább a külföldieket választja. Marius Pieleanu szociológus szerint az autóiparban sem jobb a helyzet, ugyanis a Dacia Logan viszonylagos sikerét pusztán alacsony ára biztosítja számára. A szociológus szerint a ruhatermékek piacát is a külföldi márkák uralják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.