BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Paks 2

Többe kerülhet Paks II. a tervezettnél – de ennek jó oka van

Egy törvényjavaslat szerint a beruházó módosíthatja a két új paksi atomblokk tervezésére és építésére vonatkozó szerződésben foglalt feltételeket és a beruházás ellenértékét. A Paks II. beruházásra mindenképpen szükség van.

A beruházás meghiúsulása nagyobb kárt okozna, mint esetlegesen módosult feltételekkel történő befejezése – ez a kulcsmondata annak a törvényjavaslatnak, amely lehetővé tenné a Paks II. beruházásra vonatkozó, úgynevezett EPC-szerződés módosítását. A módosítás két dologra vonatkozna: a szerződés feltételeire – ebbe szinte minden belefér –, illetve a beruházás ellenértékére.

paks
Az országnak szüksége van az új paksi blokkokra / Fotó: Paks2

A beruházás költségének eredeti felső határa 12,5 milliárd euró. A törvényjavaslat részletesen felsorolja, mi miatt kell lehetővé tenni a szerződés módosítását, illetve miért elengedhetetlen a beruházás megvalósítása. Kiemeli például, hogy

  • Magyarország energiafüggésének csökkentése olyan alapvető nemzetgazdasági érdek, amely egyúttal a fenntartható fejlődést is szolgálja.
  • A beruházás alapvető fontosságú továbbá azon cél elérése érdekében, amelyet a nukleáris energia békés célú felhasználása terén folytatandó együttműködésről szóló, 2014-ben született, magyar–orosz kormányközi egyezmény rögzít.
  • Uniós tagságunkból fakadó érdek is, hogy a Paksi Atomerőmű kapacitása, hosszú távú működése fenntartható legyen, és ezáltal a Paks II. Atomerőmű Zrt. felkészüljön a két új paksi atomblokk üzemeltetésére.

A szerződés módosítására vonatkozó javaslat szerint a 2015-ben született törvény kiegészül azzal, hogy „(8) A létrejöttének napjától számított tíz év elteltét követően a Beruházás megvalósítására vonatkozó fővállalkozási szerződést (a továbbiakban: EPC szerződés) a tulajdonosi jogokat gyakorló szervezet előzetes hozzájárulásával a Megrendelő úgy is módosíthatja, hogy az EPC szerződés feltételeinek, illetve ellenértékének megváltoztatásakor – a hatályos EPC szerződésben foglaltaktól függetlenül – elsődlegesen a Beruházás megvalósítását késleltető, hátráltató bármely körülmény elhárításához fűződő érdeket, vagy az EPC szerződés megkötésétől eltelt időtartam vagy más, a Beruházást közvetlenül, illetve – a Fővállalkozó vagy az alvállalkozó tevékenységét érintően – közvetett módon hátrányosan befolyásoló hazai vagy nemzetközi gazdasági hatás következtében az EPC szerződésben meghatározott ellenérték növelését indokoló, Fővállalkozó által bemutatott vagy a Megrendelőnek más módon tudomására jutott, körülményt veszi figyelembe.”

Egyszerűbben: a paksi szerződésnek igazodnia kell az új körülményekhez 

Az indoklás szerint a jelen törvényjavaslat célja azon lehetőség megteremtése, hogy a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásával kapcsolatos két új, 5–6. atomerőművi blokk tervezésére, beszerzésére, létesítésére, üzembe helyezésére és üzemeltetésére irányuló beruházás megvalósítása továbbra is zökkenőmentesen történhessen.

A részletes indoklás kitér arra, hogy a beruházás gazdasági körülményeit hátrányosan érintették

  • a koronavírus-járvány,
  • az orosz–ukrán katonai konfliktus,
  • az inflációs és az ukrajnai háború miatti szankciók hatásai,

egyúttal kedvezőtlenül befolyásolták az időtényezőket is.  

A törvénymódosítás célja, hogy (…) lehetőséget nyújtson a megrendelő számára (…) a fővállalkozási szerződés módosítására annak érdekében, hogy a gazdasági és nemzetközi helyzetben bekövetkezett változások beruházást érintő hátrányos hatásai elháríthatók legyenek oly módon, hogy az ellenérték és a módosítás egyéb feltételeinek meghatározása során csak a törvényben meghatározott szempontok legyenek mérvadók minden egyéb körülmény mérlegelésétől függetlenül.

Fél éve sejthető a változtatás szükségessége

A javaslatban szereplő kedvezőtlen külső körülmények persze már egy ideje láthatók voltak, így az említett „időtényező” is. Ezek alapján a Világgazdaság már ez év márciusában előrevetítette, hogy csúszhat a projekt, és módosítani fogják a beruházásra vonatkozó szerződést. Igaz, akkor „pillanatokon belüli” módosítást valószínűsítettünk, de meg kellett várni hozzá a küszöbön álló törvénymódosítást.

 Egy újabb, kis csúszás azonban már most is látható 

azon felül, hogy már régen nem 2029ľ2030-as átadásról, hanem a 2030-as évek elejéről hangzanak el nyilatkozatok. A kis csúszás pedig az, hogy az év végéig ígért első betonöntésre valószínűleg már csak januárban vagy februárban kerül sor Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter legutóbbi bejelentése szerint.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.