BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy korszak vége? Felejtse el a sportkocsikat!

Felejtsd el a sportkocsikat - kezdi cikkét a Los Angeles Times jegyzetírója annak apropójából, hogy városában péntektől fogadja a látogatókat Észak-Amerika második legnagyobb autószalonja. Most már lehet, hogy soha nem tér vissza az a Tom Wolfe által leírt kor, amikor Kaliforniában a drive-in éttermek parkolójában jöttek össze a srácok, és felpiszkált, tuningolt, látványelemekkel tűzdelt autóikkal versenyre hívták egymást.

Aki tépni akar, tépjen! - volt a szlogen évtizedeken keresztül, és bár a világ legszigorúbb sebességkorlátozását vezették be az amik - akik egyébként európai szemmel nézve nagyon jámboran és udvariasan közlekednek -, a gyönyörű, mély orgonahangon gurgulázó V-nyolcasok mindig is a vágyak középpontjában maradtak.

A Los Angeles Auto Show alkalmából a Volkswagen Jetta TDI Clean Diesel nyerte el a 2009 Green Car of the Year kitüntetést. Az autószalon magyar vonatkozása, hogy a két éve itt volt a Győrben készülő Audi TT Roadster világpremierje.

A szalon éppen "jókor" kezdődik - már ami az autóipar felett sűrűsödő komor felhőket illeti. Bár Andy Füzesi, a Los Angeles Auto Show (LAAS) vezérigazgatója szerint éppen azért fontos most ez a szalon, mert mindenki az üzemanyag takarékosságra gondol, és látni akarja, milyen gazdaságos modelleket kínál az ipar.

Nem is csoda, ha az LAAS újsághirdetései a gondolkodásmód váltásról beszélnek: "Nézze meg a legújabb gazdaságos autókat!"

Az amerikai iparág azonban nagyon-nagyon messze kullog a vásárlók elvásársai mögött. Körülbelül annyira, mint az 1972-es olajválság idején. Akkoriban ugyanis a szinte az autókban élő amerikaiak páros-páratlan rendszám alapján tankolhattak, és először gondolkoztak el: nem sok-e a 25-30 literes átlagfogyasztás.

"Őrület! Ez így nem mehet tovább! Négyliteres motor hajt meg két tonna vasat, és az egészet egy ötvenkilós nő vezeti. Ez pazarlás!" - kiáltott fel Lee Iacocca, aki akkortájt mentette meg a csődtől a Chryslert, de akinek tanításaiból semmit sem tanult a november utolsó hétvégéjén a Hálaadásnapi pulyka fölé hajló Amerika.

Mert a hetvenes években divatba jöttek ugyan a kisautók, de azok eleinte főleg az Európából, majd Japánból származtak, és Detroit - amint vége volt az olajszűkének és Reagan elnök gazdaságpolitikája ismét erőssé tette az Államokat - az egész kiskocsi témát a partvidéki városokban lakó értelmiségiek gyanús hóbortjának tartotta.

Mert a "largest nation" csak a "largest" kocsikkal járhat. És jöttek a SUV-nak nevezett aszfaltterepjárók és az európaiaknál másfélszer nagyobb pickupok százezerszámra.

Jó, az amerikai történelem ismeretében ez érhető is, hiszen odaát a férfi eszményképe az a keményöklű tettre kész harcos, aki családja védelmében bárkinek bevág egyet, aki jól bánik a szerszámokkal és aki az őszi vonuláskor a sajtkezűleg elejtett karibukat fagyassza le, hogy meglegyen télre a hús. Nem csoda, hogy a furcsán maszkulin Sarah Palin is ezeket a jellemzőket mutatta.

Szóval ehhez az amerikai önképhez igenis illik a 10-12 négyzetméter alapterületű személygépjármű.

Csakhát az ész mást diktálna.

Az ész hosszú idő után csak idén május-júniusban kezdett el mocorogni az amerikai autósok fejében. Akkor, amikor átszámítva már 170 forintba került egy liter benzin. Akkor hirtelen, egyik hónapról a másikra 15-20 százalékkal zuhantak a pickup és SUV eladások, Detriot pedig a fejét vakarta. Aztán elővették a nagy értelmező szótárt, hogy mit is jelent az európai és japán kollegák által emlegetett gazdaságosság.

Azután következett a fekete szeptember, a jelzáloghitelválság, és egyszer csak arra ébredt Amerika, hogy az a pénz, amelyre számítottak, egyszerűen: nincs.

Az autóipar termékpaletta struktúraváltása persze azóta sem indult meg, hiszen ahhoz pénz, rengeteg pénz kell. Pedig nem csak arról szóltak a hírek, hogy hány összkerékhajtású pickup üzemet zárnak be, hanem arról is, hogy ilyen üzemekben kiskocsikat fognak gyártani két év múlva, ám péntekig még az sem dőlt el, hogy a Kongresszus megadja-e a 25 milliárd dolláros támogatást az iparágnak.

A profit warningokkal, termeléscsökkentéssel és létszámleépítésekkel tarkított harmadik negyedévet követően a pesszimista várakozásoknál is gyengébb számokkal jelentkeztek az autógyártók. A csökkenő értékesítést az árbevétel visszaesése és a profitok drasztikus lemorzsolódása kísérte, a harmadik negyedév számainál azonban valószínűleg rosszabbakat is láthatunk majd a következő időszakban - áll a Concorde elemzésében, amely kiemeli: ezt vetítik előre az októberi értékesítési adatok is. Ezek szerint az Egyesült Államokban 32, Európában 15, Indiában pedig 6,6 százalékkal szűkült a piac. Pedig az indiai szubkontinens autóeladásai év elején még 15 százalékkal bővültek. Az autógyártók profitabilitása tehát az értékesítés drámai visszaesésével és a költségek emelkedésével (létszámleépítés, készletek leépítése) most kezd igazán romlani - állapítja meg a Concorde. 

Ehhez tegyük hozzá, hogy az önmagára mindig is igen büszke autóipart még az a megaláztatás is érte, hogy egy apróság: a nyersolaj hordónkénti árának 150 dollárra emelkedése elegendő volt ahhoz, hogy az egész iparágat a kimelt kockázatúnak minősítsék a bankok, ami persze a hiteleket is megdrágítja.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.