BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

VEKE: utasellenes, esztelen intézkedéseket tesz a MÁV

A néhány napja nyilvánosságra hozott új vasúti menetrend jelentős járatritkításokat, értelmetlen kínálatszűkítést és a vasúti közlekedés színvonalának jelentős leromlását tartalmazza – mindez viszont nem kevesebb, hanem épphogy több pénzbe kerül majd - állítja a VEKE közleményében, amelyet az "Újabb pofon az utasoknak – értelmetlen és esztelen járatritkítás a 2009-es MÁV menetrendben" címmel adott ki.

December közepétől a vasúttal utazók legnagyobb csoportja, a budapesti elővárosi utasok komoly színvonalromlással néznek szembe - áll a VEKE közleményében. A délelőtti személyvonatok zömmel csak iskolaidőszakban fognak közlekedni, akkor, amikor az iskolások épp a tanórákon ülnek, ráadásul egyes esti vonatok megszüntetése sem magyarázható az iskolaszünettel. Nyáron viszont a diákok mellett a bevásárló, ügyet intéző utasokat is „szamárpadba” ültetik: az elővárosi vonatok követése duplájára nő az eddiginek.

Budapest környékén az Újszász - Szolnok vonalon egész évben 60 perces követés várható a jelenlegi félórás helyett, Kunszentmiklós-Tass felől közel kétórás „lyuk” tátong a reggeli vonatok között. Székesfehérvárról reggel csak személyvonattal lehet utazni, mivel két gyorsított vonattal kevesebb közlekedik majd. A Veresegyház – Vác vonalon a csúcsidőben járó gyorsított vonatok megszűnnek, tanszünetben 60 percesre nő a vonatkövetés. A főváros és Mende, illetve Monor között 6, Gödöllő esetében pedig napi 8 vonatot kell az utasoknak nélkülözniük, itt is órásra növelik a követési időt. A zsúfolt elővárosi vonatok megszüntetésével a kormány és a MÁV vezetése újabb hathatós intézkedéseket tesz az elővárosi közlekedés ellehetetlenítése, a hosszabb dugók és a nagyobb légszennyezés érdekében.

Vidéken sem jobb a helyzet, a távolsági utasok sem ússzák meg az új menetrend hátrányos következményeit: a kelet-magyarországi sikeres ütemes menetrendet szétverve rosszabb csatlakozásokra, kevesebb eljutási lehetőségre lehet majd számítani. Kiskunhalas felé 8 helyett 6 pár távolsági vonat marad, Debrecen, Nyíregyháza, Eger, Miskolc, Szeged felé az eddigi ütemes menerendet szétverték, számos vonat tűnt el a menetrendből. A Balaton északi partját Budapesttel csak három vonatpár köti össze, Tolna megyéből pedig csak hosszú tortúrával lehet vonaton eljutni a fővárosba, mivel az összes gyorsvonatot egy tollvonással megszüntették.

Az egyesület ugyan rokonszenvez pár kedvező újdonsággal, az összkép szerintük azonban katasztrofális. Az utasokat az egyéni közlekedésre kényszerítő, utasellenes intézkedéseknek csak kára van. Semmilyen valódi megtakarítás nem jelentkezik, hiszen ugyanannyi vasutasra, ugyanannyi járműre lesz szükség, azonban az alacsonyabb szintű szolgáltatás utasriasztó hatása miatt akár jelentős jegyárbevételtől is eleshet a vasút.

A VEKE ezúton felszólítja Molnár Csaba frissen kinevezett közlekedési minisztert, hogy első intézkedéseként azonnal vizsgáltassa felül a kiadott menetrendet, és januártól állítsa vissza a zavaros elvek alapján megszüntetett elővárosi és távolsági járatokat. Az ország és a MÁV vezetőinek dolga az utasok kiszolgálása, nem a közpénzek pazarlása, több pénzből rosszabb szolgáltatást biztosító vasúttársaság fenntartása.

Az egyesület honlapján megtalálható a MÁV-menetrend vonalankénti, részletes elemzése.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.