Ezt az egyesületet még az EU-csatlakozás előtt a használtautó-importőrök alapították, azonban balszerencséjükre éppen az alakulásuk előtti években foglalkozott visszatérően a pénzügyi kormányzat a nagy mennyiségben, alulszámlázottan – és így „aluladózottan” – behozott használt kocsik kérdésével.
A hír, hogy a kormány esetleg foglalkozik a regisztrációs adó eltörlésével, azért állította meg a válság által erősen sújtott újautó-piacot, mert a vásárlók azt gondolják: ha csökkentik és/vagy eltörlik ezt a terhet, olcsóbbak lesznek a gépkocsik, s majd akkor veszünk.
Az újautó-piacon azonban más törvényszerűségek uralkodnak – emeli ki Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnöke. A fogyasztói ár alapja a gyár szállítói ára, a helyi költségvetési teher, valamint a kereskedő árrése. A gyárak azonban minden országba más-más áron szállítanak. Ha magas a helyi adószint – mint Magyarországon és Dániában – a gyári ár alacsonyabb, hogy versenyképes maradjon a termék a helyi piacon. Ám ha az adó csökken, rögtön emelkedik a gyári ár.
Szintén a márkakereskedőktől tudjuk, hogy várhatóan jelentősen esik majd a használt gépkocsik ára amiatt, hogy a vásárlók az elmúlt években szinte kizárólag svájcifrank-alapú hitellel vettek autót. Pénteken 193 forint volt egy frank, míg július végén 141-et ért, a hároméves átlagárfolyam 160 forint körül volt. Azáltal, hogy fél év alatt 35 százalékkal gyengült a forint a frankhoz képest, a hitelek törlesztőrészlete is ilyen mértékben drágul, tehát nagyon sokan lesznek, akik nem tudják fizetni a hitelt, s autójuk megjelenik a használt gépkocsik piacán.
A hírportálokon is megtalálható MGOE-közlemény – amely hemzseg a téves következtetésektől – egyebek közt azt írja, 2003-ban még 72 315 használt autó érkezett hazánkba, tavaly pedig csak 42 000. Nem vitatva az egyesület jóhiszeműségét, tegyük hozzá, éppen ez volt a pénzügyi kormányzat célja a regisztrációs adó bevezetésével.
Győző Gábor már 2001-ben így idézte a VPOP adatait: a használt személygépkocsik mintegy 90 százaléka alulszámlázottan érkezik az elvámolásra, s négyötödük hat évnél idősebb.
A kormány tehát meg akarta állítani a környezetvédelmi és biztonsági szempontból egyaránt kérdéses minőségű öreg autók behozatalát, másrészt a regisztrációs adó 2004. február 1-jei bevezetésével meg akarta akadályozni az adóelkerülést.
(A regisztrációs adó elődje, a fogyasztási adó számlaalapú volt, ezért volt fontos az üzletben részt vevőknek az alulszámlázás.) Amikor a vámhatóság már megtagadhatta a számla elfogadását, amennyiben az azon szereplő összeg és a nemzetközi Eurotax-katalógusban szereplő ár közötti különbség meghaladta az 50 százalékot, szinte minden autó a katalógusár 51 százalékára kiállított számlával érkezett – a költségvetés pedig évente sok tízmilliárd forinttól esett el.
A regisztrációs adó egyébként nem gátolja meg a használtkocsi-importot – mondja Győző Gábor. A törvényt idézve: egy 25–36 hónapos autó behozatalakor 35 százalékkal alacsonyabb a jármű kategóriájának megfelelő regisztrációs adó. Ha 61–72 hónapos a kocsi, akkor már 53 százalékkal kisebb a regisztrációs adó mértéke.
A márkakereskedők azt mondják, ne akarjunk úgy járni, mint Románia, amely tavaly eltörölte a regisztrációs adót, és most úgy néz ki, Európa roncstemetőjévé válik az ország, s az új kocsik forgalma egy év alatt 315 ezerről 258 ezerre esett, pedig ott nincs is megszorító csomag. Nem is csoda, hogy a Dacia autógyár komoly bajba került.
Másrészt az sem mellékes – mondják –, hogy ha tovább könnyítenénk a használtkocsi-importot, a pénz a külföldi kereskedők zsebébe vándorolna, míg a hazaiak csak a legnagyobb nehézségek árán tudják törleszteni beruházási hiteleiket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.