A 2007-es év csökkenése után 2008-ban ismét többet költött a lakosság gyógyszerekre, bár a korábban feltételezettekhez képest alacsonyabb mértékben. A múlt évi gyógyszerpiaci trendeket a WEBBeteg.hu egészségportál megbízásából a Szinapszis Kft. elemezte.
Az 523,5 milliárdos gyógyszerkiadás mögött több mint 318 millió 391 ezer doboz gyógyszer állt. Egy átlagos magyar emberre évi 31,7 doboz jutott, ami – a lakosságnak és az egészségbiztosításnak összességében – fejenként mintegy 52 ezer forintba került. Megfordult tehát a 2007-es csökkenő trend, ami a két évvel ezelőtt életbe lépett gyógyszer-gazdaságossági törvény nyomán bontakozott ki. Akkor ugyanis névértéken számítva is több mint 4 százalékos szűkülést volt kénytelen elkönyvelni a piac. Az eladott dobozszám a 2007-es adatoknál 2,69 százalékkal lett magasabb. Mivel a gyógyszerköltés névértéken ezt meghaladó mértékben nőtt (6,55%), az adatok a gyógyszerek dobozonkénti átlagos árának névértéken történő emelkedésére utalnak, ugyanakkor reálértéken számolva már a gyógyszerek árának csökkenését mutatják.
Az adatokat vényköteles és recept nélküli gyógyszerek szerinti bontásban vizsgálva az tapasztalható, hogy az utóbbi gyógyszercsoportban az eladott dobozszám átlag fölötti mértékben, 5,52 százalékkal növekedett 2008-ban, míg a vényköteles készítmények körében mindössze 1,22 százalékkal bővült a piac (az előző évi 9 százalékos visszaesés után). A gyógyszerekre fordított összeget vizsgálva ennél is nagyobb különbség tapasztalható a két gyógyszercsoport között. Míg a nem vényköteles, szabadon reklámozható készítményekre összességében 13,72 százalékkal költöttünk többet 2008-ban, mint az azt megelőző évben, a receptköteles gyógyszerekre fordított összeg mindössze 3,09 százalékkal nőtt (azaz reálértéken mintegy 3 százalékkal csökkent).
Valamivel átlag fölötti mértékben (9-11%) növekedett a speciális – járóbeteg-ellátásban, szakorvos ellenőrzése mellett illetve a csak egészségügyi intézmények számára kiadható – gyógyszercsoportok forgalma. Habár arányaiban kevesebbet fordított az ország vényköteles gyógyszerekre 2008-ban, továbbra is ez a termékkör teszi ki az egészségügyi kiadások csaknem 64 százalékát – igaz, a támogatás miatt ez az összeg csak részben jelentkezik közvetlenül a lakosságnál.
A recept nélkül forgalmazható készítmények közül (amelyek összességében már a forgalom több mint 26 százalékát teszik ki) legnagyobb mértékben a láz-és fájdalomcsillapítók, valamint a megfázásos tünetek megelőzésére és kezelésére szolgáló termékek fogytak. Népszerűek még az emésztést elősegítő és gyomorpanaszok kezelésére szolgáló készítmények is. Átlag fölötti mértékben tudták növelni eladásaikat a patikán kívül (drogériákban, benzinkutaknál) is árusítható gyógyszerek forgalmazói.
A 2003-as adatokhoz képest az eladott dobozszám 3,4 százalékkal csökkent (329,6 millióról 318,4 millióra), míg a gyógyszerekre fordított összeg névértéken 43,6 százalékkal nőtt (364,7 milliárd forintról 523,5 milliárdra). A két nagy gyógyszercsoportot vizsgálva az elmúlt öt év egyértelműen a nem vényköteles, reklámozható készítmények piacának a térnyeréséről szólt. Míg öt év alatt névértéken 26,3 százalékkal növekedett a vényköteles termékekre fordított kiadás, a nem vényköteles készítményeknél az emelkedés 46,3 százalék.
Tavaly a legsikeresebb gyógyszergyár a Sanofi-Aventis volt, amely a piac mintegy 10 százalékát mondhatta magáénak, és 10,8 százalékkal tudta növelni forgalmát. A Richter Gedeon és az Egis áll a lista második illetve harmadik helyén, ám 2008-ban csekély mértékű forgalomcsökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni.
A Szinapszis Kft. 2008. októberi – korábban publikált – felmérése szerint a magyar háztartások egészségügyi kiadásainak összege 2008-ban havonta átlagosan 12 ezer forint körül alakult, de a folyamatosan gyógyszert szedő, krónikus betegek körében ez a szám magasabb, havonta átlagosan 14 ezer forint. Bár a lakosság egészségügyi kiadásai átlagosan csökkentek az elmúlt évekhez képest, a legnagyobb (és talán legfontosabb) kiadási tétel, a receptre kapható gyógyszerekre fordított összegek nőttek: míg 2007-ben átlagosan 1200 forintos költségnövekedést könyvelhettünk el, addig 2008-ban 1600 forintra rúgott ez az összeg, ami közel 30 százalékos növekedés az előző évhez képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.