Tipikus magyar megoldás született a Malév ügyében: adtak is pénzt az oroszok, meg nem is, hiszen a szerdán késő este véget ért rendkívüli közgyűlésen érdemi pénzt nem kapott a súlyos anyagi gondokkal küzdő cég.
A megítélt hárommilliárd forintról ugyan úgy rendelkeztek, hogy az egyrészt tőkejuttatás, másrészt a fizetőképesség javítását szolgálja, de a társaság pénzügyeit jól ismerők szerint több tízmilliárd forintos injekció kellene, erre viszont nem volt hajlandó a Vnyesekonombank (VEB) képviselője. Közvetve – az AirBridge Zrt.-ben meglévő 49 százalékán keresztül – viszont megígérte, hogy az AirBridge magyar főtulajdonosával azonos mértékben kész a Malév további finanszírozására és a későbbi tőkeemelésre. A pontos összeget várhatóan májusban, a múlt év végleges adatainak ismeretében állapítják meg.
Semmi rendkívüli nincs a Malévet birtokló AirBridge tulajdonosi szerkezetét tekintve sem. Már korábban is tudni lehetett, hogy a VEB átveszi Borisz Abramovics 49 százalékát, s az, hogy Költő Magdolnához került Kis Kálmán 45 százaléka, és így papíron övé az 51 százalék, még semmire sem garancia. Új magyar magán- vagy jogi személy nem lépett a képbe (a magyar többség fenntartása az uniós jogok továbbvitele miatt fontos – a szerk.). Az üzleti terv részleteit Költő Magdolnától szerettük volna megkérdezni, ám ő jelenleg külföldön tartózkodik. Ezt közölték lapunkkal a több magyar vállalat reorganizációját sikerrel elvégző Resonator cég titkárságán, az AirBridge-érdekeltség mellett ennek a cégnek a pénzügyi vezetője is az üzletasszony.
A most kapott hárommilliárd forint az azonnali működési költségekre és az elmaradt és esedékes bérekre lehet elég. Emlékeztetőül: februárban és márciusban is csak több részletben juthatnak járandóságukhoz a dolgozók. Egyfajta biztosíték is lehet a most megszavazott pénz a Malév 10 milliárd forintot meghaladó tartozásainak átütemezésére. A beszállítók talán annak jeleként is felfoghatják, hogy végső esetben mégiscsak fizet nekik a légitársaság. A közelmúltban egy biztonsági cég majdnem csődeljárást indított, s csak az utolsó pillanatban sikerült rábírni a Malévet az egyezségre.
Szakmai kérdésekről a szerda esti rendkívüli közgyűlésen nem volt szó. Úgy tudjuk ugyanakkor, hogy a háttérmunka már hetek óta tart az Aeroflottal. Az üzleti tervet várhatóan április végéig-május közepéig kidolgozzák, s abban nyilvánvalóan igazodnak az orosz légitársaság elképzeléseihez. Egyelőre annyit tettek közzé, hogy a nyári menetrendtől közösen üzemeltetik a moszkvai járatokat, beiktatnak egy új szentpétervárit, és Moszkvában a Malév átköltözik Domogyedovóról Seremetyjevóra, az Aeroflot bázis-repülőterére.
Semmi sincs azonban kőbe vésve. Ne feledjük: az Aeroflot bejelentkezett a cseh állami CSA légitársaság 92 százalékának megvásárlására kiírt pályázatra. Kötelező érvényű ajánlatot még nem adott, részben azért, mert várja, hogy lejjebb menjen az ár – derült ki a héten osztrák sajtóforrásokból. Formailag és üzletileg is zavaró azonban, hogy a CSA és a Malév más-más, egymással versenyben lévő nemzetközi légiszövetség (Sky Team, illetve Oneworld) tagja. Az Aeroflot a SkyTeamhez tartozik, tehát ha nyer a pályázaton, érdekkonfliktus lép fel, amit nem néznek jó szemmel a nagy európai légitársaságok, elsősorban a térségünkben legerősebb német Lufthansa.
Személyi döntések. Viszszahívták igazgatósági tagságából Sólyom Gábort, Erdős Endrét, Haris Györgyöt, Kiss Kálmánt és Alekszander Tyihomirovot. Az igazgatóság tagja lett Tátrai Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő vezérigazgatója, Nagy Csaba, a Pénzügyminisztérium főosztályvezetője, Lambert Zoltán, az AirBridge Zrt. igazgatósági tagja és Mihail I. Polubojarinov. Visszahívták Szergej Likovot a felügyelőbizottságból, új fb-tagnak megválasztották Alekszander Tyihomirovot, Vjacseszlav Ulupovot és Jekatyerina Szerebrjannikovát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.