BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lélegzethez jutott a Malév

Tipikus magyar megoldás született a Malév ügyében: adtak is pénzt az oroszok, meg nem is, hiszen a szerdán késő este véget ért rendkívüli közgyűlésen érdemi pénzt nem kapott a súlyos anyagi gondokkal küzdő cég.

A megítélt hárommilliárd forintról ugyan úgy rendelkeztek, hogy az egyrészt tőkejuttatás, másrészt a fizetőképesség javítását szolgálja, de a társaság pénzügyeit jól ismerők szerint több tízmilliárd forintos injekció kellene, erre viszont nem volt hajlandó a Vnyesekonombank (VEB) képviselője. Közvetve – az AirBridge Zrt.-ben meglévő 49 százalékán keresztül – viszont megígérte, hogy az AirBridge magyar főtulajdonosával azonos mértékben kész a Malév további finanszírozására és a későbbi tőkeemelésre. A pontos összeget várhatóan májusban, a múlt év végleges adatainak ismeretében állapítják meg.

Semmi rendkívüli nincs a Malévet birtokló AirBridge tulajdonosi szerkezetét tekintve sem. Már korábban is tudni lehetett, hogy a VEB átveszi Borisz Abramovics 49 százalékát, s az, hogy Költő Magdolnához került Kis Kálmán 45 százaléka, és így papíron övé az 51 százalék, még semmire sem garancia. Új magyar magán- vagy jogi személy nem lépett a képbe (a magyar többség fenntartása az uniós jogok továbbvitele miatt fontos – a szerk.). Az üzleti terv részleteit Költő Magdolnától szerettük volna megkérdezni, ám ő jelenleg külföldön tartózkodik. Ezt közölték lapunkkal a több magyar vállalat reorganizációját sikerrel elvégző Resonator cég titkárságán, az AirBridge-érdekeltség mellett ennek a cégnek a pénzügyi vezetője is az üzletasszony.

A most kapott hárommilliárd forint az azonnali működési költségekre és az elmaradt és esedékes bérekre lehet elég. Emlékeztetőül: februárban és márciusban is csak több részletben juthatnak járandóságukhoz a dolgozók. Egyfajta biztosíték is lehet a most megszavazott pénz a Malév 10 milliárd forintot meghaladó tartozásainak átütemezésére. A beszállítók talán annak jeleként is felfoghatják, hogy végső esetben mégiscsak fizet nekik a légitársaság. A közelmúltban egy biztonsági cég majdnem csődeljárást indított, s csak az utolsó pillanatban sikerült rábírni a Malévet az egyezségre.

Szakmai kérdésekről a szerda esti rendkívüli közgyűlésen nem volt szó. Úgy tudjuk ugyanakkor, hogy a háttérmunka már hetek óta tart az Aeroflottal. Az üzleti tervet várhatóan április végéig-május közepéig kidolgozzák, s abban nyilvánvalóan igazodnak az orosz légitársaság elképzeléseihez. Egyelőre annyit tettek közzé, hogy a nyári menetrendtől közösen üzemeltetik a moszkvai járatokat, beiktatnak egy új szentpétervárit, és Moszkvában a Malév átköltözik Domogyedovóról Seremetyjevóra, az Aeroflot bázis-repülőterére.

Semmi sincs azonban kőbe vésve. Ne feledjük: az Aeroflot bejelentkezett a cseh állami CSA légitársaság 92 százalékának megvásárlására kiírt pályázatra. Kötelező érvényű ajánlatot még nem adott, részben azért, mert várja, hogy lejjebb menjen az ár – derült ki a héten osztrák sajtóforrásokból. Formailag és üzletileg is zavaró azonban, hogy a CSA és a Malév más-más, egymással versenyben lévő nemzetközi légiszövetség (Sky Team, illetve Oneworld) tagja. Az Aeroflot a SkyTeamhez tartozik, tehát ha nyer a pályázaton, érdekkonfliktus lép fel, amit nem néznek jó szemmel a nagy európai légitársaságok, elsősorban a térségünkben legerősebb német Lufthansa.

Személyi döntések. Viszszahívták igazgatósági tagságából Sólyom Gábort, Erdős Endrét, Haris Györgyöt, Kiss Kálmánt és Alekszander Tyihomirovot. Az igazgatóság tagja lett Tátrai Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő vezérigazgatója, Nagy Csaba, a Pénzügyminisztérium főosztályvezetője, Lambert Zoltán, az AirBridge Zrt. igazgatósági tagja és Mihail I. Polubojarinov. Visszahívták Szergej Likovot a felügyelőbizottságból, új fb-tagnak megválasztották Alekszander Tyihomirovot, Vjacseszlav Ulupovot és Jekatyerina Szerebrjannikovát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.