BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mozdonyok uniós finanszírozással

MÁV-Trakció: negyedével zsugorodhat az áruszállítás, egyelőre mégsem lesznek elbocsátások

Az Eurofima uniós vasút-finanszírozási szervezettel tárgyalások folynak 25 és opcionálisan további 25, egyenként 3,1 millió euróba kerülő Traxx mozdony megvásárlásáról. A beszerzési tendert még a MÁV Zrt. írta ki, fizetni azonban a tavaly önállósult vontatási társaság, a MÁV-Trakció fizet majd a Bombardier Transportationnek. Márkus Imre, a MÁV-Trakció Zrt. vezérigazgatója drágállja a finanszírozási tender pályázójának ajánlatát. „Vizsgáljuk annak a lehetőségét is, hogy az eszközfedezeti hitelnek legalább a felét az Eurofimától kapjuk” – válaszolt a Világgazdaságnak.

Ám nem csak Márkus Imre tartja magasnak a hitel árát, tőle is olcsóbban szeretnének vontatási szolgáltatást igénybe venni az áruszállítók. Szerinte azonban a költségek vitatása mögött valójában szervezési problémák állnak. „Ha a megrendelt időre kiállítjuk a szerelvényt a mozdonyvezetővel, de azt a megrendelő csak órákkal később viszi el, nekünk ez akkor is költség, ráadásul ezalatt másnak nem adhatjuk át a mozdonyt. Ezen szeretnénk most változtatni, erről egyeztetünk az érintett társaságokkal” – magyarázza a vezérigazgató.

Nemzetközi példaként a szomszédos Ausztriát említi, ahol a tehervonatok 80 százaléka pontos menetrend szerint közlekedik, s alaptarifát fizet a mozdonyhasználatért. A csak esetenként járó irányvonatok már 25 százalékkal drágábban jutnak mozdonyhoz és masinisztához, az előre nem tervezett vonatok felára pedig 50 százalék.

A MÁV-Trakció Zrt., amely mintegy ezer mozdonyt örökölt meg és ötezer dolgozót vett át, a válság ellenére a személyszállításban az idén nem tart piacszűküléstől. Az áruszállításban az év elején 10 százalékos csökkenésre készült, de már látható, hogy további 15 százalékot kell lefaragnia ez évi bevételi tervéből. Az állandó alkalmazottak körében elbocsátást mégsem tervez, mert előbb a tovább dolgozó nyugdíjasoktól és szerződéses munkatársaktól válik meg.

Mozdonyt csak akkor tud selejtezni, ha üzembe helyezte az újakat. Erre viszont mielőbb szükség lenne, mert míg a cég átlagosan 35 éves mozdonyainak rendelkezésre állása csak 85, az újaké 96 százalékos. Az állomány gerincét adó 260 régebbi, Ganz-gyártmányú mozdonyt a MÁV Északi Járműjavító tartja életben, a Traxxok karbantartására pályázatot kell kiírni.

A múlt évi 93 milliárd forintos árbevételt és 180 milliós adózott eredményt az idén tehát érdemben kisebb forgalom követheti. Azt viszont Márkus Imre szerint nem engedheti meg magának a cég, hogy 2009-ben ne legyen nyereséges.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.