BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

"Pornón és fegyvereken kívül bármit eladunk" - Botrányos fapados jövő?

Az amerikai Spirit légitársaság üzletpolitikája egyszerűen összegezhető: a vállalat a legolcsóbb jegyeket kínálja, cserében viszont minden extra szolgáltatásért fizetni kell. "Melyik más légitársaságnak fizetnek az emberek egy pohár vízért" – Provokál a vállalat vezére. Egyesek botrányosnak tartják a módszert, mások szerint egy új üzleti modell van születőben.

A Spirit charter légitársaságként indult, 2006 óta pedig az ultaolcsó légi utaztatásra szakosodott a nagy amerikai városok és a népszerű üdülőhelyek között. A vállalat 9 dollárért (2 ezer forint) is kínál jegyeket egy útra például Jamaicába vagy a Dominikai Köztársaságba. A rekord alacsony ár titka? A Spirit nem titkolja, hogy számára a szolgáltatás azt jelenti, hogy A pontból B-be viszi az ügyfeleket. Minden másért külön díjat kell fizetniírja a New York Times.

A vállalat szó szerint értelmezi a "nem visszatéríthető" kifejezést. Ha valaki lekési a járatot, nincs az a kifogás, amely megkímélni a 110 dolláros (25 ezer forint) jegycserélési díjtól. "Tudjuk, hogy sokakat frusztrál a Spirit üzletpolitikája, de ezért főként a téves elvárások okolhatók. Ebben az iparágban éveken át élt hit, hogy ha odajöttél nyávogni, elengedték a díjat. Ez azt az érzetet keltette, hogy a légicégek hajlandóak saját üzletszabályaikkal ellentétesen cselekedni. Mi erre nem vagyunk hajlandóak" – mondja a Spirit vezérigazgatója.

Ben Baldanza büszke arra, hogy ügyfelei a repülés során egy pohár vízért is fizetnek, nem beszélve az európai fapadosoknál szokásos csomagdíjról és ülőhely választási költségről. A cégvezér szívesen sokkolja a közvéleményt provokatív hozzáállásával. 2007-ben például kisebb internetes lázadást keltett, amikor egy utas kártérítést követelt, mivel a járat késése miatt lemaradt egy koncertről. Baldanza kijelentette: semmivel sem tartoznak neki, hadd mondja el a világnak, milyen rossz a Spirit, hozzátéve: úgy is visszatér, ha látja, hogy velük akár egy fillért is megtakaríthat.

Igaz, az utazási költség jelentősen megnövekedhet, ha valaki maga választja ki az ülőhelyét és három bőröndöt csekkol be. Előbbi 20, utóbbi 100 dollár pluszt költséget jelent. Baldanza erre csak annyit mond: ha valaki megelégszik azzal a székkel ami neki jut és nem visz magával csomagot, egy centtel sem kell többet fizetnie és miért kellene ezeknek az embereknek fizetnie a többiek csomagköltségét?

A megtakarítást a végtelenségig fokozza Baldanza cége: a járatokon nincs televízió, a szokásos 125 helyett a társaság gépein 145 ülőhelyet tartanak fent. A repülők belső terében gyakorlatilag minden felület bérbe vehető reklámokhoz. A Spirit marketing menedzsere szerint bár egyelőre semmi egzotikum nem kapható náluk, "pornón és fegyvereken kívül bármit eladnak".

Ami a reklámot illeti: a Spirit vezére már egy showműsorba is meghívást kapott humorosan botrányos hirdetésüknek köszönhetően (lásd a videót), amely ráadásul szinte semmibe sem került, mivel a videó szereplői vagy a cég dolgozói vagy ingyen repülőjegyekkel díjazták munkájukat. A takarékosság nem csak az ügyfeleket, a dolgozókat is érinti. A Spirit irodájába csak úgy lehet belépni, ha valakit az ajtóhoz kérünk, a cég ugyanis nem tart fent recepciót. Hogy spórolhassanak a takarító személyzeten, minden alkalmazott részt vesz a szemetesek kiürítésében és a szőnyegek porszívózásában.

Márpedig a Spirit viselkedése egy új üzleti modell kezdetét jelentheti az elemzők szerint. 2009-ben a légitársaságok várhatóan 4,7 milliárd dolláros veszteséget könyvelnek majd el. 2008 második negyedévének adatai szerint a Spirit dolgozott a legkisebb működési költséggel és alkalmazta a legnagyobb árrést az amerikai repülési iparban.

A fapados taktikák terjedése globális szinten is érzékelhető. A világ legnagyobb reptéri nyilvántartó rendszerét üzemeltető szoftvergyártója, a SITA adatai szerint tavaly 23 százalékkal kevesebb csomagkezeléssel kapcsolatos probléma akadt, mint egy évvel korábban. A csökkenés nem a nagyobb precizitásnak tudható be, hanem annak, hogy a légi utasok az áremelések miatt egyre kevesebb csomaggal szállnak felírja a Bloomberg. Európa legnagyobb fapados cége, a Ryanair eddig is minden csomagért díjat számított fel, januárban pedig 25 százalékkal emelték ezt a tételt. Az ír vállalat februárban már a mosdó használatának fizetőssé tételét is fontolóra vette.A világ második legnagyobb cége, az American Airlines 2008-tól a második csomagra vezetett be 25 dolláros díjat és 15 dollárt kért az elsőért is. A Delta és a United szintén fontolgatják a bevezetést.

A fapados cégek kevésbé szenvedik meg a válságot, mivel nem foglalkoznak prémium utaztatással és teherszállítással – mondta a Reutersnek a BNP Paribas légiközlekedési elemzője, miután az Air France-KLM közölte: 200 millió eurós veszteséggel számol ebben az évben. A legnagyobb európai cég "eddig nem tapasztalt nehézségekkel" számol idén. A Lufthansa már korábban közölte: 2008-ban 64 százalékkal csökkent nettó nyeresége és 2009-ben is csökkenő profittal számol. A nemzetközi légiközlekedést összefogó IATA adatai szerint csak februárban tíz százalékkal csökkent a légiutasok száma, tavaly a légicégek mintegy 8 milliárd dollárt veszítettek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.