A képzőművészeti díjak jelentős értékvesztését tapasztalja az utóbbi néhány évben Petrányi Zsolt, a Műcsarnok igazgatója. Mint mondja, a céges felajánlásokból alapított néhány százezer forintos díjak értéke nem üti meg az egyes műtárgyak eladási szintjét, ez pedig csökkenti a kortárs képzőművészek értékét. Amióta Magyarországon is kialakult egy profitorientált galériahálózat, jellemző, hogy a piacon csak az idősebb kortársművészeti korosztály tud érvényesülni az alkotásaival, miközben a fiatal művészek számára szinte egyáltalán nincs kitörési lehetőség.
Kifejezetten a fiatal – 40 év alatti művészek elismerésére – kiemelkedően magas értékű, 5 millió forintos díjat alapított az Aviva Életbiztosító, amit azok a művészek kaphatnak, akik legalább 3 éve vannak a pályán és volt már legalább egyszer figyelemre méltó önálló kiállításuk.
Művészeti ág nem köti meg a hat jelölő kurátor kezét, akik várhatóan heves szakmai vita során fogják egymást meggyőzni és kiválasztani azt az egyet, aki a jelentős összeggel járó elismerést elnyerheti. A jelölők olyan ismert művészettörténészek, gyűjtők, akik közelről látják a fiatal generációs alkotókat. „Arra kértem a zsűrit, hogy olyan művészeket javasoljon a díjra, akik a legesélyesebbek annak elnyerésére.” – fejti ki Petrányi Zsolt. A zsűri tagjai különböző generációkat és intézményeket képviselnek, összetételük évről évre változik.
Az idei első alkalommal felkérést kapott Mélyi József, akit a legjobb műkritikusok között tartanak számon, Sasvári Edit, a Fővárosi Képtár/Kiscelli Múzeum munkatársa, aki közelről figyelte a rendszerváltás körüli kultúrpolitika változásait és közvetlen rálátása van a kortárs művészekre. A kurátorok közé választották Somlói Zsolt műgyűjtőt, a MindShare médiavállalat igazgatóját, Készman József művészettörténészt, a Műcsarnok munkatársát, aki többféle műfajjal, köztük festészettel és szobrászattal is foglalkozott, és rendkívül érzékeny a szubkultúrák iránt. Lázár Eszter neve szintén szerepel a jelölők között, ő a Képzőművészeti Egyetem munkatársaként a legfiatalabb generáció munkáit követi nyomon; Szoboszlai János művészettörténész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Elméleti Tanszékének adjunktusa pedig remek művészeti szakíró és elkötelezettje a kortárs művészetnek.
„A kuratórium összeállításakor tudatosan nem az intézmények felső vezetőit választottam, mert az volt a cél, hogy elsősorban az adott személy szakmai tudása alapján válasszunk, és az általa képviselt intézmény most kisebb hangsúlyt kapjon.” – számol be a díj alapításával kapcsolatos első lépésekről a Műcsarnok igazgatója. Érdekes szakmai kihívást jelent önmagában a jelölés is, hiszen a zsűri tagjainak egymást kell meggyőzniük, mert a jelölő nem szavazhat a saját jelöltjére. A kuratórium tagjait is motiválja ez a rendszer, hiszen az mindenkinek büszkeség, ha az általa javasolt művészt találják szakértő kollégái is a legjobbnak.
A zsűri május második felében hozza nyilvánosságra annak a hat művésznek a nevét, akik esélyessé válnak a képzőművészeti díj elnyerésére, és akiknek a műveiből kéthetes tárlat nyílik szeptember első napjaiban, a Műcsarnokban. „A Műcsarnok összes termét a kiállítás rendelkezésére bocsátjuk ezzel is jelezve, hogy mennyire örülünk és támogatjuk ezt a kezdeményezést.” – hangsúlyozza Petrányi Zsolt.
A képzőművészeti díj nyertesét a kiállítás végén hozza nyilvánosságra a zsűri. Ezzel egy időben kerül átadásra az 500 ezer forint értékű közönségdíj is, amelyet a látogatói szavazatok alapján legjobbnak ítélt művész vihet majd haza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.