A magyar felnőtt lakosság háromnegyede bárkinek odaadná halála esetén szerveit, addig a társadalom hat százaléka ezt semmilyen formában nem tartja elképzelhetőnek – derül ki a Szinapszis Kft. legújabb, a WEBBeteg kérésére készített felméréséből.
Különösen magas az idősek körében (65 éven felüliek) az elutasítás, 13 százalékuk tiltakozik szerveinek hasznosításától halála után. Azt is meg kell azonban jegyezni, hogy az idősebbek körében tartózkodtak legtöbben (18 százalék) a válaszadástól.
Ugyanilyen, relatíve magas a tiltakozás az alapfokú végzettségűek körében, közülük 12 százalék gondolkodik az idősekhez hasonlóan.
Nyitott fiatalok és budapestiek
A korosztályokat áttekintve a fiatalok sokkal nyitottabbnak bizonyultak, hiszen a 26-35 évesek körében 85 százalék ajánlaná szerveit bárkinek saját halála esetén.
A még fiatalabb generáció (18-25 évesig) körében vannak a legtöbben, - korosztályuk 13 százaléka - akik csak családjuk tagjainak vagy ismerősnek adnák szerveiket.
Régiós megoszlás tekintetében a fővárosiak állnak a legpozitívabban a témához, mindössze a megkérdezettek 3 százaléka utasítja el a donorrá válás gondolatát és halála esetén 85 százalékuk bárkinek szívesen odaadná szerveit.
Érdekes megjegyezni, hogy a krónikus betegségben szenvedők és egészségesek véleményében szignifikáns különbség nem mutatkozik. Ellenben, az egészségügyi témák iránt aktívan érdeklődők körében jóval alacsonyabb a teljes elutasítás aránya (3 százalék).
Ezzel szemben azok, akiket hidegen hagynak az egészségügy hírei - valószínűleg a tájékozatlanság miatt – utasítják el legnagyobb mértékben a donorrá válás gondolatát, 15 százalékuk nem járulna hozzá szervei felhasználásához.
A kutatásról
A Szinapszis Kft. rendszeresen méri a magyar lakosság egészségtudatosságát, egészségügyi témákban való jártasságát. A kutatás során 1000, véletlenszerűen kiválasztott embert kérdeztek meg. A minta életkor, nem, régió és településtípus alapján reprezentálta a 18 év feletti magyar lakosságot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.