Az adózás rendjét érintő változások - Feltételes adómegállapításra irányuló eljárással kapcsolatos változások
A törvényjavaslat új, speciális eljárásként vezetné be a feltételes adómegállapításra vonatkozó határozat időbeli hatályának kiterjesztését, az adózó jogbiztonságának növelésére. Ennek alapján a megállapítást érintő jövőbeli jogszabályváltozás, vagy a tényállás megváltozása esetén – az eredeti díj 50 százalékának megfelelő eljárási díj mellett – az adózó kérelmet nyújthat be a Pénzügyminisztériumba annak megítélésére, hogy a változás érinti-e az eredeti határozat kötőerejét. A változás kihatásának minősítése az alaphatározatra kiterjedő hatállyal történik.
A törvényjavaslat bővíteni tervezi a jövőbeni ügylet definícióját az Adózás rendjéről szóló törvényben, így a módosítás értelmében a feltételes adómegállapítási eljárások kiterjednek majd a folyamatos teljesítésű ügyletekre is, függetlenül attól, hogy a szerződést, vagy egyéb jogügyletet a kérelem benyújtását megelőzően kötötték-e meg.
Személyi jövedelemadót érintő változások- Ellenőrzött tőkepiaci ügyletből származó jövedelem
Az ellenőrzött tőkepiaci ügyletből származó jövedelemre vonatkozó adózási szabályok (pl. kedvezőbb adómérték, ügyleti eredmények egymással történő elszámolhatósága) a törvényjavaslat értelmében kiterjednének minden olyan ügyletre, amely a törvényben meghatározott szolgáltatók igénybevételével köthető. Az érintett ügylet tárgya így az értékpapírokon - például befektetési jegyeken, kötvényeken, részvényeken - kívül más pénzügyi eszköz, áru és deviza is lehet.
Az ellenőrzött tőkepiaci ügyletből származó jövedelem után az adó mértéke 20 százalék. Ilyen ügylettel összefüggésben adóbevallási és megfizetési kötelezettség a magánszemélyt terheli, aki az ezen ügyletből származó jövedelmét, és a vonatkozó adófizetési kötelezettségét az adóévről benyújtandó bevallásában, a befektetési szolgáltató által kiállított igazolás alapján tünteti fel. Az adót a magánszemély a módosítási javaslat értelmében a bevallás benyújtására előírt határidőn belül fizetné meg, míg a befektetési szolgáltatót adatszolgáltatási kötelezettség terhelné. – emelte ki Veszprémi István, a Deloitte szakértője.
Fejlesztési adókedvezmény
A javaslat az adózókra nézve kedvezőbb szabályokat vezet be a fejlesztési adókedvezmények tekintetében. A javaslat lehetővé teszi ugyanis, hogy az adózó a jelenértéken legalább 3 vagy 1 milliárd forint – kkv esetén legalább 500 millió forint – nagyságrendű beruházáshoz igényelt fejlesztési adókedvezmény igénybe vételéhez a létszámot, vagy bérköltséget választása szerint a beruházás megkezdését megelőző három adóév átlagához viszonyítsa – nem szükséges tehát ennek bázisaként a beruházás megkezdése előtti adóév adatát kezelnie.
Átmeneti enyhítést jelentene az a szabály, amely szerint az adózó akkor sem veszíti el a jogot az adókedvezményre, ha a 2009. és 2010. adóévben nem teljesíti a létszám- vagy bérköltség-növelési feltételt, feltéve, hogy az adókedvezményt nem veszi igénybe ezen években, továbbá dolgozói létszámát, bérköltségét a beruházás megkezdésének évéhez mérve nem csökkenti. Ezen választást a cégnek be kell jelentenie a Pénzügyminisztériumhoz, a felfüggesztett időszak pedig nem számít bele az adókedvezmény 10 éves igénybevételi időtartamába.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.