BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A világ repülési ipara új, szigorúbb szén-dioxid kibocsátási normákat céloz meg

Szigorúbb üzemanyag-hatékonysági és új szén-dioxid kibocsátási normákat céloz meg a klímavédelem elősegítésére a világ repülési ipara - jelentette be a hétvégén a mintegy 230 légitársaságot tömörítő Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség, az IATA.

A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet, az ICAO montreáli tanácskozásán először állapított meg a kormánycéloknál is szigorúbb normákat az ágazat számára az üvegházhatást okozó káros szennyeződések légköri csökkentésére.

Az ICAO határozata szerint a repülési iparnak 2020-ig évi 1,5 százalékkal kell javítania az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát, azzal a pótlólagos, ambiciózus céllal kiegészítve, hogy 2050-ig ezen felül még évi 2 százalékos hatékonyságjavítást érnek el. Ehhez a célkitűzéshez nemcsak a légitársaságok, de a repülési ipar többi szereplője, a gyártók, a repülőterek és a navigációs szervezetek is csatlakoznak.

Az évi másfél százalékos csökkentést még 2007-ben határozták el az IATA-hoz tartozó légitársaságok, és ez alapján a 2005-ös szinthez képest 2050-ig összesen mintegy 50 százalékos csökkentést tűztek ki akkor az ágazati szén-dioxid kibocsátásban. Az IATA főtitkára szerint a még szigorúbb normákkal a repülési ipar a maga részéről egyedülálló célokat fogalmazott meg, és modell lehet más iparágak számára is. Giovanni Bisignani úgy véli, hogy az ICAO új nyilatkozata az év végi koppenhágai klímacsúcson is mintaként szolgálhat.

A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet, az ICAO montreáli tanácskozásán először állapított meg a kormánycéloknál is szigorúbb normákat az ágazat számára az üvegházhatást okozó káros szennyeződések légköri csökkentésére. Az ICAO határozata szerint a repülési iparnak 2020-ig évi 1,5 százalékkal kell javítania az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát, azzal a pótlólagos, ambiciózus céllal kiegészítve, hogy 2050-ig ezen felül még évi 2 százalékos hatékonyságjavítást érnek el.

Ehhez a célkitűzéshez nemcsak a légitársaságok, de a repülési ipar többi szereplője, a gyártók, a repülőterek és a navigációs szervezetek is csatlakoznak. Az évi másfél százalékos csökkentést még 2007-ben határozták el az IATA-hoz tartozó légitársaságok, és ez alapján a 2005-ös szinthez képest 2050-ig összesen mintegy 50 százalékos csökkentést tűztek ki akkor az ágazati szén-dioxid kibocsátásban.

Az IATA főtitkára szerint a még szigorúbb normákkal a repülési ipar a maga részéről egyedülálló célokat fogalmazott meg, és modell lehet más iparágak számára is. Giovanni Bisignani úgy véli, hogy az ICAO új nyilatkozata az év végi koppenhágai klímacsúcson is mintaként szolgálhat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.