Hová jutott a morál – tette fel a kérdést a szakember. Szerinte az egészségügyi morál semmit nem változott a kezdetek óta. A tudásunkat rosszul fogjuk felhasználni, ha nem építünk a megfelelő erkölcsre. A válságból az oktatás és az egészségügy fejlesztése nélkül nem lehet kilépni. 15-20 éves vergődés volt az USA-ban korábban, hogy az erkölcsalapú társadalomban kiemelt szerepet kapjon újra az egyetemek szerepe, az oktatás fontossága.
Az egyetemek oktatnak, és részt vesznek az egészségügyben, éppen ezért meghatározó szerepet töltenek be a nemzetgazdaságban. Az egyetem komplexitásában hordozza az oktatás, kutatás szerepét, megőrizve autonómiáját. Ez azonban jó gazdasági eszközök nélkül csekély szerep – hangsúlyozta Tulassay.
Az oktatásban a humánerőforrás szerepe igen fontos: az államnak – mint megrendelőnek – fel kellene mérni, milyen szakból, hová, és mennyi kell. Az alulfinanszírozást példázva, Tulassay szerint abban lennének érdekeltek, hogy külöldről hozzanak diákokat, hiszen a külföldi állam többet biztosít egy-egy diákja után az egyetemnek. Ezért jön egyre több külföldi orvostanhallgató hozzánk, mert a magyar állam csekély összeget biztosít diákjai után az ingyenes képzés keretében.
K+F innováció területén, a mo-i tudományos produkciók letéteményesei az egyetemek, folyamatos előrelépésekkel – hangoztatta Tulassay, feltéve a kérdést: szükség van –e klinikákra? Hiszen az oktató kórházakban ugyanezt meg lehet tenni – hangoztatják sokan, ám a szakember úgy véli ez nem minden esetben jó megoldás.
Az a jó, ha az egyetemnek saját klinikái vannak – hibákkal –ám, fontos volna, hogy a rendelkezésre álló kapacitások harmonizációja megtörténjen. Szegeden, Pécsen erre van is példa, ahol az egyetemmel közösen gondolkodik az egészségügyi szolgáltató. Budapesten - a politika közelsége miatt is-, erre már nincs 20 éve mód.
A négy orvost képző egyetem klinikai az országos betegellátásban 20 %-ot képviselnek. Nagyon nehéz a gazdálkodásuk, sok esetben alulfinanszírozott az egészségügy. Képtelenek a forrásátcsoportosításra, nem is lehetne ezt megoldani másképpen, azonban ez rossz útra vezethet.
Az egyetemek működését illetően szemléletváltozásra van tehát szükség – véli Tulassay. Hangsúlyozta: nem a maradékelv alapján kell az egyetemeknek feladatokat adni, hanem új szemlélet szerint kezelni őket, rendezve a financiális, szakmai feltételeket. Tarthatatlan az az állapot, ami néhány nagy egyetem és az önkormányzatok között van sok helyen, mind kommunikációs, mind financiális szempontból – vélte a professzor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.