BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Parkolópályán a kamionok

Változatos marketingeszközökkel élnek a haszonjármű-kereskedők az eladás ösztönzésére

A bankok mohósága világválságot okozott, aztán a krízisre hivatkozva felfüggesztették a korábban a jármű-kereskedelem számára kidolgozott hitelkonstruk-ciókat – summázta véleményét egy kamionkereskedő. Orbók András, a MAN-képviselet kiemelt vevőkapcsolati vezetője tovább árnyalja a képet: a haszonjárművek 90 százaléka lízingcégeken keresztül talált gazdára, ám körülbelül egy éve vagy egyáltalán nem adnak hitelt a pénzintézetek, vagy akkora induló részlettel és olyan magas kamatra, hogy azt nem lehet kitermelni. Így aztán nem csoda, hogy a kamionpiac 72 százalékot esett szeptember végéig.

És mivel a fuvarozók megrendelései is zuhantak, ma már kizárólag az ár vált döntő szemponttá. Mindehhez Kasztreiner Péter, az Iveco kereskedelmi igazgatója hozzátette, hogy körülbelül kétezerre tehető azon járművek száma, amelyek részleteit a fuvarozók nem tudták fizetni. A piac általános depressziója idején az Iveco sikerként könyveli el ugyanakkor, hogy mind az öt szerződéses márkakereskedő partnerének sikerült elkerülnie a csődöt.

Akár a fuvarozók negyede is tönkremehetett az elmúlt tíz hónapban – mondta Berkó László, a Volvo marketingigazgatója. Nyugaton sem sokkal jobb a helyzet – míg nálunk a magas lízingdíjak, ott a bérköltségek fojtották meg a vállalkozókat, no és a megrendelések hiánya. A magyar fuvarozók mintegy ötöde a TVK és a BorsodChem partnere volt, azóta azonban, hogy összeomlott a petrolkémiai ipar, ezek a vállalkozók is munka nélkül maradtak. Csak azok a cégek vannak jó helyzetben, amelyek az élelmiszer- vagy egyéb speciális szállítás terén fejlesztették a kapacitásukat.

A piac esésére jellemző, hogy míg a Renault Trucks az első három negyedévben az elmúlt év azonos időszakában értékesített mennyiségnek csak a 34 százalékát adta el Magyarországon, piaci részesedése mégis 10,1-ről 13,7 százalékra nőtt – mondta Lakatos Csaba, a márka kereskedelmi vezetője. Az elfekvő készletek kisöprését követően a teherautógyárak termelése a negyedik negyedben már várhatóan emelkedni fog. Igaz, még a legnagyobb márkák is csak a kapacitásuk 10-30 százalékát használják ki.

Még tavaly tavasszal is egy új kamion áráért keltek el az egy-két éves járművek. Ma pedig az új ár 50-60 százalékáért. Hiszen vannak márkák, amelyek még a 2008-ban gyártott készletet árusítják ki. Az új, de készleten lévő járműveket akár 20-30 százalékkal olcsóbban kínálták, mint másfél éve.

A válság kitörése után hegyekben álltak a kamionok a gyártók telepein, ezért azok támogatásnak nevezett árkedvezményt adtak/adnak a helyi márkakereskedőknek, hogy fogyjon a készlet.
A magyar piacon a DAF volt az egyetlen, amely szeptember végéig alig adott át kevesebb járművet, mint egy évvel korábban. A holland márka mindig is erős volt a flottaértékesítésben, de az idei kiszállításaik felét még tavaly rendelték meg vásárlóik. A többit pedig néhány darabos kis flottákban értékesítették – mondta a márkaképviselet ügyvezető igazgatója, Pais József. Az importőr akár két használt járművet is beszámít egy új vásárlásakor.

Felfokozott várakozások

Az évtized derekán a bővítés lázában égő Európai Unió még azt prognosztizálta, hogy 2015-re megkétszereződik a közúti szállítási igény. A gyárak növelték gyártókapacitásukat, a fuvarozók pedig nem győzték kivárni a megrendelt járműveket. Az idén azonban minden gyártó visszafogta a termelést, az első nyolc hónapban 38 százalékkal szűkült az európai haszonjárműpiac az elmúlt év azonos időszakához képest.

A 3,5 tonna össztömeg feletti járművekből viszont augusztusban éppen feleannyi fogyott, mint 2008 augusztusában, a kamioneladások pedig 57 százalékkal csökkentek a nyolcadik hónapban.

A 3,5 tonna össztömeg feletti járművekből viszont augusztusban éppen feleannyi fogyott, mint 2008 augusztusában, a kamioneladások pedig 57 százalékkal csökkentek a nyolcadik hónapban. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.