Ez év április és június között rendkívül érdekes kísérlet helyszíne volt Tatabánya. A kísérlet A Biblia és a menedzsment címet viselte, és ahogy a címből kiolvasható, egy menedzsmenttárgyú foglalkozássorozatról volt szó, amelyhez a Bibliából vették az „esettanulmányokat”, vagyis a példákat.
Az emberiség egyik legősibb szöveges emlékét használták, mélyre visszanyúlva az időben, de a legmodernebb vezetési és menedzsmentismeretekkel vetették össze az ókori szöveget. Az előadásoknak a Modern Üzleti Tudományok Főiskolája adott otthont, a két előadó Bőgel György, a CEU professzora és Tomka János, a KPMG Akadémia igazgatója, a főiskola tanára. Összesen öt foglalkozás volt a főiskola nagyelőadójában, mindegyikről televíziós felvétel készült.
„Mélységes mély a múltnak kútja. Ne mondjuk inkább feneketlennek?” Az európai irodalom egyik leghíresebb bibliai tárgyú regénye, a József és testvérei kezdődik ezekkel a mondatokkal, szinte elrettentve, egyúttal pedig kíváncsivá téve az olvasót. A mostani előadás-sorozat is hasonló kíváncsiságot ébreszthetett az érdeklődőkben, hiszen több ezer esztendő vezetési és stratégiai ismereteit hasonlították össze, esetenként ütköztették az előadók.
Az ötletgazda Tomka János volt, akinek januárban jelent meg A megosztott tudás hatalom című könyve, amely tudásmenedzsmenttel foglalkozik. A könyv egy bibliai történettel végződik, Mózes és apósa történetével. Ez lett az első előadás alapja.
Az üzleti és vezetőképzés egyik legismertebb módszere az esettanulmányok használata.
Akadnak olyan iskolák – köztük a Harvard Business School a leghíresebb –, ahol gyakorlatilag mindent ezek segítségével tanítanak – mondja Bőgel György. Az esettanulmány a gyakorlatot hozza be az oktatásba. A jó esettanulmány általában valamilyen döntési helyzettel indul: problémát kell megoldani, irányt kell meghatározni, forrásokat kell elosztani, lehetőségeket kell értékelni, pénzt kell befektetni vagy kivonni, stb. A tanulmány első része ezt a helyzetet vázolja, majd különböző információk következnek: milyen adatok állnak rendelkezésre, ki mivel próbálkozott korábban, mennyi pénz van a kasszában, ki mit gondol a lehetőségekről, és így tovább.
A jó esettanulmány a legfontosabb kérdéseket a levegőben hagyja: nem az a célja, hogy válaszoljon, hanem hogy kérdezzen.
A vezetés, a „menedzselés” történetéről elmondható, hogy egyidős az emberiséggel. Történeteket, eseteket is szép számmal találhatunk. Itt vannak például a történelem alakjai: királyok, hadvezérek, miniszterek, koruk nagy alakjai. Összehasonlíthatjuk például Napóleon és Kutuzov hadvezetési módszereit, a két vezető személyiségét, stílusát? Miért ne. Tanulságos lehet ez az összevetés? Természetesen – állítja Bőgel György. Nos, ezen az alapon öszszehasonlítható egy bibliai helyzet a mai szituációval is.
Tatabányán öt foglalkozást tartottak, mindegyik páros előadásból állt. A páros előadások első részében az első előadó (Bőgel György) az adott témát mai megközelítésben vezette fel, modern, aktuális példákkal illusztrálva. A második részben egy-egy kapcsolódó bibliai példa következett Tomka János felvezetésében. A bibliai részeket a főiskola egyik hallgatója olvasta fel. Az előadásokhoz készített, a közönségnek kiosztott diasorok szintén két részből álltak (egy modernből és egy bibliaiból).
Az előadók arra törekedtek, hogy a modern és a bibliai előadásrészek között összhang legyen, de a teljes harmóniát nem erőltették. Nem az volt a cél, hogy a bibliai eset valamilyen mai problémát illusztráljon, nem azt akarták sugallni, hogy a világ nem fejlődött, ugyanazok a problémák jönnek elő újra és újra, ugyanazokkal a válaszokkal. A cél az volt, hogy a modern felvezetés és a bibliai példa együttesen alkosson egy izgalmas és tanulságos egészet, a régmúlt üzenete mai gondolatokkal találkozzon. A diasorok elkészítésénél nem határoztak meg sorrendet, mindkét előadó a maga tempójában dolgozott, a közvetített gondolatok tekintetében teljes szabadsága volt, csak annyira kellett alkalmazkodnia a másikhoz, amennyire helyesnek találta.
A bibliai példák feldolgozása alapvetően vezetéstechnikai kérdésekre irányult. Ez magában foglalta az egyes helyzetek, történetek etikai vonatkozásainak elemzését is, hiszen az etika ma már önálló szaktantárgyként szerepel sok üzleti iskola tanrendjében. A kiválasztott bibliai szakaszok pedig történetek lettek, eseményekkel és szereplőkkel. Az öt foglalkozáshoz öt vezetési témát, azokhoz ugyanennyi bibliai példát kellett kiválasztani. Az első példa Mózesé, a téma pedig: Mi a vezető dolga? A vállalati életből vett gyakorlati példák azt a kérdést tették fel: Mennyit ér egy vezető? A bibliai példában Mózest apósa mintegy tanácsadóként segíti, és az antik coach el is éri célját, Mózes, „a legnagyobb menedzser” pedig sikerre viszi a népet. A továbbiakban a változás és a válság, a vezetői felelősség, a tudás és a tehetség, valamint a hatalom volt a téma, és többek között Nehémiás és Pilátus szerepelt a bibliai „esettanulmányban”.
Voltak, akik attól tartottak, hogy a sorozat profánra sikeredik, és kiválthatja az egyház rosszallását, ám épp ellenkezőleg történt. Az előadás-sorozatot támogatta a református egyház és a Keresztyén Vezetők és Üzletemberek Társasága is. Az előadások pikantériája az volt, hogy az előadók két olyan üzleti iskolát képviselnek, amelyek egyébként egymás piaci versenytársai, versenytárgyalásokon, tendereken gyakran kerülnek szembe egymással. A rendezvénysorozattal azt is igazolni akarták, hogy a versengés ellenére egy hasznos misszió érdekében van értelme az összefogásnak, van tere az együttműködésnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.