Meglépik a beígért pótlólagos kiszervezéseket a Malévnál, de a vezérigazgató nem mond le, ha az év végéig nem sikerül rendezni a tulajdonviszonyokat, illetve elfogadtatni a tulajdonosokkal a szeptemberben elkészített hároméves üzleti tervet. Ezt maga Martin Gauss mondta lapunknak a hét végén, egyúttal megerősítette, hogy nem hagy fel a létszámleépítéssel és az orosz vonallal sem, de az orosz piacot nem tekinti olyan fontosnak, mint a korábbi cégvezetés.
Kérdés, hogy a magyar állam milyen jogi és pénzügyi manőverekkel tud ismét fő tulajdonos lenni a cégben. Kétséges azonban, hogy még a választásokig sor kerül erre, illetve mit kezd a céggel az új kormányzat. A csaknem 20 milliárd forintos tartozás vélhetően tulajdoni résszé változik, friss tőke viszont biztos nem jön, márpedig a lét ennek a függvénye.
Szakmai szempontból az a legfontosabb, hogy eldől-e végre, milyen üzleti modellt választ a vállalat. Erre vonatkozó kérdésünkre a vezérigazgató kétséget nem hagyva azt mondta: megváltoztatják a Malévről kialakult képet azzal, hogy egy „gyűjtő-elosztó” légitársasággá alakítják. „Egy széles közönség légitársasága akarunk lenni: a turista utasoké, akik alacsony árú jegyeket keresnek, és az üzleti utasoké is, akiknek fontos a repülőtéri várók használata vagy a kiemelt szintű minőségi szolgáltatás” – fejtegette.
Részleteket ugyan nem árult el Martin Gauss az üzleti terv pénzügyi részéből, ám kijelentette: 2012-re üzemi szinten nyereséges lehet a társaság, vagyis ledolgozhatja a 2008 végi több mint 10 milliárd forintos veszteségét. Szakértők szerint még ha javított is az elmúlt 10 hónapban a december végi mutatón a társaság, az idén akkor is legalább 5-7 milliárdos lehet az üzemi veszteség. Leginkább azért, mert a Malév költségszerkezete elmarad a közvetlen versenytárs hálózati cégekétől és még inkább a diszkont-légitársaságokétól. Vélhetően sohasem lesz olyan feszített, mint a fapadosoké, de az összköltségből legalább 20-30 százalékot kellene lefaragni a versenyképesség erőteljes javításához.
A vezérigazgató vívmánynak nevezte, hogy fél év alatt sikerült megötszörözni a céges szerződések számát, eközben az online jegyértékesítés volumenét 9-ről 18 százalékra tornászták. „Az új marketingstratégiánkkal azokat az utasokat is megszólítjuk, akik fapadost választanának helyettünk, vagy bármilyen másik légitársaságot, melynek nem Budapest az átszálló központja, hanem például Frankfurt, Bécs vagy München. A jövő nyári menetrend kapacitása az ideihez hasonló lesz. Egyes, most még titkos desztinációkon kapacitásnövekedést tervezünk a Balkánon is” – vázolta a közeljövőt.
Kissé ellentmondásos a Malév álláspontja a legértékesebb eszközökkel, a repülőgépekkel kapcsolatban. Ismeretes ugyan Martin Gauss véleménye, hogy kettőnél több típust nem szabad tartani, ám az eddigi maléves lépések (beleértve a Gauss kinevezése óta eltelt fél évet is) ezt nem támasztják alá. A Fokkereket csak lassan vonják ki, Boeingok, Q400-asok is működnek, és a nyáron 30 darab Szuhoj vásárlására szándéknyilatkozatot írtak alá.
A vezérigazgató annyit azért átvett az előző vezetés tervéből, hogy orosz utasokkal is növelné a Malév tranzitforgalmát. A légitársaság most Moszkvába és Szentpétervárra is repül, Gauss szerint más orosz desztinációk is szóba kerülhetnek, de a Malév figyelmének központjában most nem Oroszország áll. MN
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.