BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevesebb jut ajándékra, de ki tudja, mennyi?

A cégek több mint háromnegyed szívesen fogad konkrét ajánlatokat - de leginkább az interneten érdemes próbálkozni.

A cégek 44 százaléka nem tudja, hogy pontosan mennyit is költ ajándékra. Azért a válság látszik: csökkent az ajándékozási kedv és az erre fordítható összeg a vállalatok körében. Ez is a Promo Direkt Piackutató országos felmérésének az eredménye.

A recesszió miatt csökken a céges ajándékozási kedv és az ajándékozásra szánt összeg. Továbbra is a nagyvállalatok körülbelül egyharmada vásárol karácsonykor nagyobb tételben reklámajándékot, döntően hagyományos termékeket. Ugyanakkor lényegesen kisebb lett a más időszakban történő ajándékvásárlás. Az ajándékozó cégek háromnegyede szívesen fogad ajánlatot reklámajándékos cég részéről.

A megelőző évekhez képest jelentősen nőtt azoknak a cégeknek az aránya, amelyek nem tudják, konkrétan mennyit költenek ajándékozásra. Míg tavaly arányuk 27 százalék volt, az idén már 44 százalék. A rendelési összeget tekintve a tavalyi után az idén még jobban érezhető az övmegszorítás: nőtt a 100 ezer forint alatt költők aránya (31-ről 37 százalékra), kisebb lett a 100-500 ezer közöttieké (53 helyett 48 százalék), s a tavalyi jelentős csökkenés után tovább esett a félmilliónál, főleg az egymilliónál többet költők száma. 

Míg tavalyelőtt és tavaly is az összes nagyvállalat egyharmada jelezte a karácsonyi rendelést, az idén már csak egynegyedük. Hasonlóképpen csökkent az egyéb időszakban rendelők aránya, s ma már csak 8,5 százalékot tesz ki - tavaly még 13 százalék volt. Közülük évente egyszer 25, félévente 37, negyedévente 23, havonta 3 és hetente 1 százalék rendel. Szívesen fogadna konkrét ajánlatot érdemi válaszolók 77 százalék, s az összes vállalat egyharmada. Szinte mindenki e-mailben kéri az ajánlatokat.

Ezek az arányok megegyeznek a tavalyival. Az ajánlatot elutasítók közül a legtöbben azt mondták, hogy már „állandó kapcsolatuk van”, „kaptak már elég katalógust”, vagy éppen „saját termékeiket ajándékozzák”, illetve sokan a külföldi anyacégtől kénytelenek beszerezni a reklámajándékot. Egyre fontosabbá válik a cégek kommunikációjában az internet. Az elegáns, de drága katalógust küldő nagyobb cégeken kívül mindenki e-mailben akarja megkeresni új partnerét, s nemcsak mert ez olcsóbb és gyorsabb, hanem az e-mailben elhelyezett linkekkel valóban könnyen be lehet mutatni a termékválasztékot, akár egy internetes áruházat is.

A felmérés

Nyolcadik alkalommal készítette el a cégek ajándékozási szándékait kutató felmérést a Promo Direkt. Az idén három ezer vállalatot kerestek meg. A meginterjúvolt cégek nagyvállalati szegmenst képezik le, a mintegy 12 ezer, félmilliárd forint éves árbevételnél nagyobb vállalkozás negyedét teszik ki. Egyharmaduk budapesti, 11 százalékuk pest-megyei, ami pontosan megfelel arányuknak.

A telemarketinges felméréssel megkeresett 3 ezer vállalatból külön választották azt a 1 300 „érdemi” választ adót, amelyek tavaly vagy tavalyelőtt rendeltek karácsonykor vagy más alkalommal, illetve amelyek az idén érdeklődnek, s szívesen fogadnak ajánlatot reklámajándékos cég részéről. Ez a megkeresett cégek 44 százaléka, a tavalyinál 4, a 2007-nél pedig 11 százalékponttal kevesebb.

A telemarketinges felméréssel megkeresett 3 ezer vállalatból külön választották azt a 1 300 „érdemi” választ adót, amelyek tavaly vagy tavalyelőtt rendeltek karácsonykor vagy más alkalommal, illetve amelyek az idén érdeklődnek, s szívesen fogadnak ajánlatot reklámajándékos cég részéről. Ez a megkeresett cégek 44 százaléka, a tavalyinál 4, a 2007-nél pedig 11 százalékponttal kevesebb. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.