Az outlet centerekről most napvilágot látott összefoglaló szerint idén megint bebizonyosodott, hogy pont ellentétes a fejlődési görbéjük a többi kiskereskedelmi ingatlanformátuméval. Akkor megy stabilan vagy sokkal jobban az üzlet, amikor válság van.
A szakértők szerintaz az outlet értékesítési forma a márkáknak is jó, hiszen miközben nem sérül a márkáról kialakult kép, a megmaradt készleteket (vagy azok zömét) többnyire sikerrel kiárusítják. Ez különösen most fontos, hiszen a válság közepette a belvárosi boltokban és a plazákban csökkenő értékesítéssel lehet számolni, a megmaradt vásárlóerő egy részét pedig éppen az outletekbe lehet terelni.
Egyébként érdekes, hogy nem csupán a mi tágabb térségünkre igaz ez, hanem a fejlettebb outlet-piaccal bíró olasz, osztrák, német, brit vagy spanyolra. De nézzük most szűkebb környezetünket, van történés bőven.
E hét elején kiderítettük, hogy a Belgrádból nyugatra kivezető európai főút mellett már jövő ősz végén szeretnék átadni az első ilyen szerbiai központot. Úttörő lesz ez azért is, mert ez lesz a balkáni térség első outlet centere. Üzemeltetője és bérbeadója a magyar piacon ezzel is foglalkozó GVA nemzetközi ingatlan-tanácsadó lesz. A fejlesztő Black Oak Development vezetője szerint a választás azért esett erre a cégre, mert széles körű tapasztalata van ezen az alpiacon, és a legnagyobb független szakértő. A TriGranit horvátországi főnökétől úgy tudjuk, hogy Horvátországban két központ előkészítése is zajlik a szlovén illetve a magyar határtól nem messze. Ott is nagy hiány van ezekből, a helyiek most Ausztriába vagy Velencébe, esetleg Budapest mellé járnak, ha ilyen központokban akarnak vásárolni.
Kiadták a területrendezési és építési engedélyt a Fasion Arena névre keresztelt első prágai outlet center bővítéséhez. Az építkezés várhatóan az év utolsó negyedében kezdődik a dán TK Development és az LMS Outlets által létre hozott projektcég beruházásában. Összesen 7200 négyzetméterrel és 36 üzlettel növekszik a központ, ahol jelenleg 74 üzemel. A második ütem beruházási költsége 160 millió euró, a fővállalkozó a GEMO Olomouc vállalat.
Romániát - mérete miatt is - különleges figyelem övezi, főleg persze Bukarestet célozzák, ám mivel többszázezres nagyvárosból több is van, néhány vidéki központ is megférhet hosszú távon. Éppen most jelentették be, hogy a belga Liebrecht&Wood 100 millió eurós alapot hozott létre, abból részben romániai outlet és bevásárlóközpont fejlesztéseket fedez. Három, összesen 60 hektáros telket vásárolt a minap Bukarest körül, 30 millió eurót fizetett értük. A fejlesztő - a GVA-val közösen - tavaly év végén nyitotta meg első bukaresti outlet központját (Fashion House Outlet Centre) a West Park kereskedelmi parkban.
A páros a moszkvai Seremetyevoi repülőtér mellől Szentpétervárra induló út kivezető szakaszánál is létesít egy óriási központot. Egyelőre csak a telkeket vették meg, jelenleg a teljes alap infrastruktúra elkészítése zajlik, a több, mint 10 ezer négyzetméteres épületegyüttest várhatóan 2011-ben adják át. A Fashion House Outlet Centre hálózat eme új tagja a már működő négy mellé sorakozik. (három lengyelországi és egy bukaresti).
A legújabb hírek szerint a spanyol Neinver a dél-lengyelországi Krakkóhoz közel szeretne outlet központot létesíteni. A maga nemében az első lesz az országban, ugyanis közvetlenül egy kereskedelmi parkkal lesz összeépítve. A 44 ezer négyzetméteres központ alsó szintjén különböző, normál áruházak nyílnak, a felső szinten alakítják ki a 120 üzletes outlet centert. A kivitelezését még idén szeretnék elkezdeni, az átadást jövő őszre tervezik. A spanyol vállalatnak már van három outlet központja Varsóban, Wroclawban és Poznanban.
Európában jelenleg 142 outlet center működik közel 2,25 millió négyzetméternyi eladótéren. Többségük úgy néz ki, mint a biatorbágyi, a törökbálinti vagy a parndorfi, közel 40 százalékuk zárt tömbön belüli létesítmény, öt nyitott, egy nagy parkolós, kettő pedig az első kettő kominációja. Erős a tulajdonosi koncentráció, hiszen négy-öt nagy céghez tartozik az outlet centerek fele, az alapterületet nézve pedig az összesen 63 tulajdonos egyötödéé az összterület egyharmada.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.