Ahhoz azonban, hogy megérje a szolgáltatónak, tömegigényt kell generálnia – mondja Rékasi Tibor, az IQSYS Zrt. ügyvezető igazgatója. Hozzáteszi: ezt a piacot éppen ezért ma még inkább a gyártók és szolgáltatók dinamizálják. Meggyőző érveket sorakoztatnak fel az ügyfél vélt és valós előnyei mellett. Az egyik legfőbb érv: a szolgáltatás lehetőséget ad a cégeknek arra, hogy rövid távon csökkentsék IT-költéseik egy részét. Összehasonlításként általában a projektalapú beruházásokat veszik. Egy ilyen modell alapján történő informatikai beruházásba már az elején, de még bizonytalan kilátásokkal jelentős összegeket kell befektetni. Az SaaS-ben az ügyfél a szerint fizet, ahogy használja a szoftvereket, alkalmazásokat, a szerződésekben a szolgáltatások minősége is szabályozott – hangsúlyozza Rékasi Tibor.
Úgy véli, elsősorban a közepes és kisvállalatoknak éri meg SaaS-t alkalmazni, főként azért, mert az ilyen méretű cégeknek nincs komoly IT-szakértői forrása, aki a házon belüli üzemeltetést le tudja bonyolítani. Hozzáteszi: speciális esetekben ezek a szolgáltatások hatékonyak lehetnek a nagyvállalatok számára is, főleg akkor, ha az SaaS, illetve más szolgáltatásalapú konstrukciók – idesorolható a klasszikus outsourcing vagy az üzleti folyamatok kiszervezése (BPO) – nem az elsődleges tevékenységükhöz kapcsolódnak, hanem a kiszolgáló feladatokhoz, ilyen lehet a könyvelés, a bérszámfejtés, illetve az ügyfélmenedzsment egyes területei. Komoly céges adatbázisok is kikerülhetnek egy-egy ilyen ügylet kapcsán a szolgáltatóhoz, utóbbiaknak azonban elemi érdeke az információk szigorú védelme – húzza alá.
Magyarországon is látszik már valami fejlődés az alkalmazásszolgáltatás terén, de a szolgáltatások indítása óta eltelt rövid időre tekintettel a volumenről értékelhető képet adó elemzések még nem készülhetnek. Az érdeklődés azonban már meglehetősen élénk – mondja céges tapasztalataira alapozva a Magyar Telekom csoporthoz tartozó IQSYS vezetője.
Itthon nemcsak a piac mérete szűkös, de jellemzően még csak az idén indították útjára a cégek szolgáltatásaikat. Eközben a világ fejlettebb felén – különösen az USA-ban – az ezen a piacon tevékenykedők évi 40-50 százalékkal növekedhetnek. Igaz, Európában is még meglehetősen gyerekcipőben jár ez a szolgáltatás, így akik időben elindulnak, hamarabb megerősödhetnek.
Itthon sem árt azonban sietni, mert a piac ezen szegmense a technológiából adódóan egyre jobban globalizálódhat, a nagy amerikai cégek – mint a Google – a maguk nagy adatbázis-hátterével ide is jöhetnek a megfelelő ajánlatcsomaggal, tehát azt is mondhatjuk, hogy a majdani hazai verseny szintén előbb-utóbb a nemzetközi színtérre terelődik – mutat rá Rékasi Tibor. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.