Az utasforgalom Európában január–szeptemberben 5,5 százalékkal, világszinten pedig 5,4 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakának forgalmától. Ennek ellenére a járatcsökkentések és a cégbedőlések miatt az ülőhely-kihasználtság 2,3 százalékponttal 77,1 százalékra emelkedett, ami jól mutatja, hogy milyen kemény erőfeszítéseket tett az ágazat a talpon maradásért. 2008 óta 29 légitársaság mondott csődöt, de továbbiak bedőlése valószínűsíthető a következő hónapokban.
Nem meglepő, hogy az európai légitársaságok a teherszállítástól várják a fellendülést, ahol bár nagyot zuhant a megrendelésállomány, a lassan kibontakozó fellendüléstől némi élénkülésre számít a piac. A legfrissebb adatok még nem biztatóak. A légitársaságok a „segíts magadon” elv alapján súlyos átszervezéseket hajtottak végre.
A gépbeszerzések elhalasztása vagy folytatása összetett kérdés. A ma üzemben levő gépek élettartama valamivel több mint húsz év lehet, ezzel szemben egy új A380-as harminc évnél tovább is használható, ráadásul lényegesen kevesebbet fogyaszt. Éppen ezért a Boeing 787 Dreamlinerre és Airbus A380-ra rekordszámú megrendelés érkezett jellemzően a BA-től, a Lufthansától és az Air France-tól.
Valamennyi európai légitársaság jelentős létszámleépítést jelentett be. A British Airways 10 százalékkal csökkentette a munkaerő létszámát, és a menedzsment ragaszkodik az új munkaerő és a beszállítók olcsóbb szerződtetéséhez. A Lufthansa ennél is nagyobb, 20 százalékos létszámcsökkentést hajtott végre, spórolt a beszállítókon, és kilátásba helyezte a flotta csökkentését is. Úgy tűnik azonban, hogy mindez még nem lesz elég, és további költségcsökkentésre kényszerül az ágazat, ami különösen a létszámot illetően lesz elkerülhetetlen.
A cikk teljes terjedelemben itt olvashatóA Calyon elemzői az egyes cégek utasösszetétele szerint olyan sorrendet állítottak fel, amely megmutatja, hogy melyik légitársaság mikor lábalhat ki a válságból. A BA ügyfeleinek 46 százaléka a pénzügyi szektorból kerül ki, így a társaságot a lehető leggyorsabban csapta meg a válság szele. Ám mivel éppen ez a szektor mutatja elsőként a kilábalás jeleit, a társaság tavalyi kitettsége most előnyt jelent.
Az Air France-nál nem található ennyire meghatározó utascsoport: náluk a technológiai cégek vezetnek 20 százalékkal, őket az energetika, a közlekedés és az alapanyag-termelés követi 15, 13, illetve 12 százalékkal. A diverzifikáltabb ügyfélkör lassabb kilábalást jelent, de még mindig jobbak az Air France esélyei, mint a német Lufthansáé, amely az ipari konglomerátumok kedvenc társasága. A német légitársaság utasainak 47 százaléka iparvállalatok szolgálatában áll, miközben a cég utasainak csak 13 százaléka dolgozik a pénzügyi szektorban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.