BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Vodafone árusíthatja a Nexus One-t - Ötvenezer fölött lehet az ár

A brit mobilszolgáltató elsőként otthon dobja piacra a Nexus One-t, Európa más országaira, így hazánkra csak az év második felében kerülhet sor.

Európában elsőként a Vodafone forgalmazhatja a Google január elején bemutatott első mobiltelefonját - értesült a Világgazdaság Online. A brit mobilszolgáltató elsőként otthon dobja piacra a Nexus One-t, Európa más országaira az év második felében kerülhet sor - válaszolta megkeresésünkre Suba János, a Vodafone Magyarország kommunikációs igazgatója. Úgy tudjuk Magyarországon is ekkor jelenhet meg a csúcskategóriás telefon.

A Mobile Offers internetes újság kommentárja szerint a világ legnagyobb mobilszolgáltatója ezúttal résen volt. Harmadszor már nem akart lemaradni a mindenkori slágertelefonok kapcsán igérkező first come first serves" üzleti lehetőségről, mint az korábban az Apple iPhone-ja és a Palm Pre-je esetében elkerülte. A cég angliai központja szerint a szigetországban még tavasszal piacra kerülhet a Google-mobil. Egyes jól értesült források szerint azok az előfizetők, akik hajlandóak havi 50 eurós díjcsomagot vállalni 200 euróért juthatnak a készülékhez.

A Nexus One-t a Google új mobilkészülék kategóriában egyenesen szupertelefonként határoz meg 1GHz-es Snapdragon processzorral, 3,7 hüvelykes organikus LED kijelzővel, háromdimenziós képgalériával, a legújabb Android 2.1 operációs rendszerrel és természetesen Google navigációval is fel van szerelve.

Az új eszközt a világon először az USA-ban forgalmazzák, az első hírek szerint szolgáltatófüggetlen változatban 530 dollárért vehetik meg az előfizetők, míg kétéves hűségnyilatkozattal az európainál kevesebbe 180 dollárba kerül majd a csúcstelefon, 80 dolláros havi díj mellett. Sokat lendíthet az eladásokon a mobilkészülékeken futó operációs rendszerek sokszínűsége; különösen a Google Androidja kavarta fel az állóvizet. Ennek megfelelően a cég új terméke kétszeresen is jó üzlet lehet az eredetileg az internetes keresőjéről ismertté vált társaság számára.

A Google lépése nem lepte meg a piacot ismerő szakembereket: az elmúlt egy-másfél év recessziós hónapjai alaposan felforgatták a világ mobiltelefon-piacát, de alig hagytak nyomot a készülékek legfelső szegmensének számító okos telefonok eladásaiban. Utóbbi típusok világkereskedelme még 2009-ben is közel a negyedével nőhetett, miközben a hagyományos telefonoké az első három negyedévben elmaradt az előző esztendeitől, és az év végi hajrá is csak halvány pluszba volt képes felhúzni a piacot.

Noha az okos telefonok részesedése a világ mobilkészülék-piacán még csupán 14 százalék, ez az a termékkör, amelynek az értékesítése a gyártók számára a következő években is nyereséges marad. Ezen eszközök használata a szolgáltatóknak is többletjövedelmet képezhet – vélik az elemzők –, feltéve, ha nem kapnak vérszemet, vagyis az effajta készülékek szolgáltatói támogatását nem kötik túlzottan magas átalánydíjas előfizetői csomagokhoz.

Ez esetben ugyanis az okos telefonok birtoklási költsége nem éri el a tömegpiaci szintet, terjedésük lelassulhat. Ha viszont a szolgáltatók az adatátviteli szolgáltatások tarifáit is mérséklik, nőhet az erre alkalmas készülékek iránti igény. A piackutatók úgy látják, hogy 2013-ban már megközelítheti a 40 százalékot a sokat tudó eszközök kereslete. Ráadásul a gyártók ebben a telefonszegmensben is egyre inkább testre szabottan igyekeznek az ügyfelek kedvére tenni; megtalálja a magának a megfelelő modellt az is, aki „multimédiás erőműre” vágyik, vagy aki levelezésben, üzenetközvetítésben erős készüléket szeretne, de az is, aki közösségiháló-építő eszközt keres.

A válság nyomán ugyanakkor lelassult a készülékcsere ciklusa, ez a fejlett piacokon a korábbi 12 hónapról 18 hónapra csökkent. A másfél éves ciklus Magyarországon a recessziómentes időszakra jellemző, nálunk a válság inkább két, illetve két és fél évre tolta ki a modellváltást. A nemzetközi szakértők szerint a lecserélési hajlandóság két éven belül visszatér a megszokott kerékvágásba a csökkenő okostelefon-áraknak és a rövidebb szolgáltatói hűségnyilatkozatoknak is köszönhetően. Magyarországon egyébként a szolgáltatók ügyfélállományának nagyjából a 10-15 százaléka használ okostelefont. Szakértők szerint idén összességében mintegy 150-200 ezer okos telefon találhat gazdára nálunk.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.