BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vége a csokiháborúnak, a Kraft győzött

A Cadbury elfogadta az amerikai édesipari óriás 18,9 milliárd dolláros vételi ajánlatát, annak ellenére, hogy a cég heteken át harcolt a Kraft ellenséges felvásárlása ellen.

A 186 éves brit vállalat azután dobta be a törülközőt, hogy egy jelentős külföldi befektető is éreztette: elfogadna egy jobb ajánlatot az amerikai konszerntől. A döntéshez hozzájárult az is, hogy az előzetes hírekkel ellentétben a Hershey nem tett ajánlatot a Cadburyre – tudósít a Guardian. A Kraft a korábbi 770 helyett jelenleg 850 pennyt ígér egy Cadbury részvényért, ami még így is a független elemzők által becsült ár minimuma.

Bár az igazgatótanács döntése nem kötelező erejű, nem valószínű, hogy a részvényesek ellenállnának, miután a menedzsment ezzel megadta magát. Ezzel a Cadbury is csatlakozik ahhoz a mintegy ötven vállalathoz, amelyik elveszítette függetlenségét. Ma már külföldi tulajdonban van a BAA, a Boots, a Cazenove, a Corus, az ICI, a Jaguar Land Rover, a P&O, a Pilkington és a Scottish Power.

A Kraft annak ellenére győzött, hogy a Cadbury kezdettől erőteljesen ellenállt a felvásárlási kísérletnek és jelezte, hogy önállóan kíván érvényesülni. A nagy hagyományokkal rendelkező brit vállalat állásfoglalása a politika támogatását is elnyerte: Lord Mandelson gazdasági miniszter is leszögezte, hogy a Kraft erős ellenállásba ütközik, ha azt hiszi, hogy gyorsan pénzt csinálhat a brit vállalatból. Mandelson megjegyzése állítólag megrendítette a Kraft vezetőjét, Irene Rosenfeld azonban ezt követően találkozott a Cadbury befektetőivel és úgy döntött, hogy érdemes magasabb ajánlatot tenni és a politikai kockázat vállalható.

A Kraft vásárlási szándékát a szakszervezetek is ellenezték, akik szerint az amerikai cég tulajdonszerzésével 30 ezer állás kerülhet veszélybe, mivel a cég ismert agresszív költséghatékonysági intézkedéseiről.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.