BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A régióban mi költünk a legtöbbet lakásfelújításra

Az általános gazdasági válság jelentős visszaesést okozott a régió építőiparában, azonban a csökkenés mértéke a környező országokban igen eltérő volt. Általános szabályszerűség, hogy azokban az országokban, ahol a felújítási munkálatok nagyobb arányt képviselnek az építőipar teljesítményében, várhatóan a talpra állás is könnyebben zajlik majd.

Eltérően érintette a válság az építőanyag-ipart a környező országokban – derült ki a magyar tulajdonú Masterplast Group nemzetközi leányvállalatainak adataiból. A recesszió mértékét ugyanis nem csupán az ország gazdasági mutatói, de a lakosság építkezési szokásai is nagymértékben befolyásolják.

„Ahol a lakosság preferenciája a felújítások irányába tolódott el. (erre jó példa Magyarország mellett Csehország), ott visszaesett ugyan az új lakások építése, ám a rekonstrukciós munkálatok legalább stagnáltak, sok esetben még növekedtek is, érezhetően ellensúlyozva a teljes piac zuhanását.” – mondta Tibor Dávid, a 16 országban leányvállalatot működtető Masterplast vezérigazgatója.

A felújítási piac relatív mérete a régióban található országok közül Magyarországon az egyik legnagyobb. A válság hatására ugyan némi csökkenés volt megfigyelhető a piacon, melynek következtében a Masterplast magyar leányvállalata a homlokzati hőszigetelések esetében mintegy 10 százalék körüli forgalomcsökkentést könyvelhetett el. Ez a mérték azonban jóval elmarad az újlakás-építésekhez szükséges termékeket forgalmazó cégek átlagosan 20-30 százalékos visszaesésétől.

A sor túlsó végén található Szerbia, ahol a válság azért nem okozott komolyabb károkat, mert a korábbi éveket sem jellemezte erős piaci aktivitás. Ebben az országban az uniós csatlakozás folyamata hozhatja el a régóta várt fellendülést.

Éppen e jelentős potenciál miatt szán 2008 óta kiemelt szerepet a szerb piacnak a Masterplast. Nem véletlen, hogy ide telepítették legutóbb új homlokzati hőszigetelő gyárukat is. A szerb leányvállalat ennek köszönhetően összességében csaknem megduplázta értékesítését annak ellenére, hogy előrejelzések szerint nagyjából 10 százalék körüli visszaesésre lehetett számítani a felújítási piacon. A szerb leányvállalat homlokzati hőszigetelésekben elért forgalma tavaly meghaladta a 4 millió eurót, ezzel a harmadik legnagyobb Masterplast leányként teljesített.

Romániában a válság nyomán elsősorban a fizetőképesség nagymértékű romlása okozott komoly problémát: a hitelekkel erőteljesen megtámogatott ingatlanpiac a források elapadása miatt zuhant a mélybe. A felújítási piac sem „úszta meg”: a tavalyi évre nagyjából 5-10 százalékos visszaesést jósoltak az elemzők. A Masterplast romániai leányvállalata ugyan megtartotta az első helyét a homlokzati hőszigetelések terén a leányok között, 8,7 millió eurót meghaladó forgalmával, azonban a piaccal együtt a társaságnak is csökkentek a bevételei.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.