BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ismét csúcsra tör a lapos tévé

Ismét jobb üzletmenet elé nézhetnek a szórakoztatóelektronikai eszközöket gyártók, mivel a világpiac az idén már enyhe, 1,6 százalékos növekedést mutat majd értékben, meghaladva a 317 milliárd dollárt, szemben a tavalyi közel 7 százalékos zsugorodással. A múlt évi visszaesés hosszú évek óta a legnagyobb mértékű volt az ágazat történetében. A kereslet 2010-ben főként az LCD-tévék, illetve a digitális jelátalakítók, közkeletű nevükön set-top-boxok iránt élénkül meg, várhatóan inkább az év második felétől – derül ki az amerikai iSuppli előrejelzéséből.

A lapostévé-gyártók szállítási lehetőségei 5 százalékkal javulhatnak, a globális piac egésze 75 milliárd dollár fölé kúszik, míg darabszámban 6 százalékos lehet a piacbővülés, a tavalyi 205 millió készülék után az idén 218 millió eladása is várható. A növekedés motorját a hagyományos képcsöves technológiáról LCD-re vagy plazmára váltó feltörekvő piacok jelentik, de szerepe lehet benne az Európában – így Magyarországon is – zajló digitális átállásnak.

Átlagosan mintegy 9 százalékos árerózió is jellemezte tavaly a tévés piacokat; ilyen mértékű csökkenésre a szakértők az idén már nem számítanak, de a folyamat csak lassul. Ez évben elsősorban az 500 dollár alatti tévékategóriákban lehet majd jelentősebb keresletélénkülésre számítani – olvasható az amerikai DisplaySearch elemzésében. A prémium termékek szegmensében keresettek lesznek a háromdimenziós (3D) megjelenítésre alkalmas, továbbá az internetre köthető modellek. A 3D-s készülékek terjedésének egyik kulcsa, hogy a használatukhoz szükséges szemüvegek többféle márkához is kompatibilisek legyenek. A piackutatók úgy vélik, az idén már több mint 1,2 milliót adhatnak el a világon 3D-s tévékből. A gyártók ennek kapcsán nagy reményeket fűznek az idei focivébé által támasztott kereslethez. Magyarországon a Panasonic szakértői tavasz közepére időzítik első 3D-s plazmatévéjük megjelenését. Az LG-nél is tervezik a 3D-s televízió piacra dobását, ehhez blu-ray házimozit ajánlanak. A Philipsnél úgy látják, hogy itthon is az LCD technológián belül egyre inkább teret nyer a LED technológia, amely közel 40 százalékkal kevesebb energiát használ fel a hagyományos LCD-televíziókkal szemben.

Ez az év ugyanakkor nagy vízválasztó is lesz a tévés technológiák területén. Amerikai elemzők szerint ugyanis eldőlhet a harc az „LCD-t vagy a plazmát?” kérdésben az előbbi javára. A plazmatévégyártók számára ebben az évben közel negyedével zsugorodik majd a világpiac. Ennek okát az elemzők a költségek alakulásában látják, az LCD-panelek folyamatosan csökkenő ára a plazmáknál versenyképesebbé teszi a folyadékkristályos készülékeket.

Az elemzők az idén 18 milliárd dollár értékűre teszik a digitális jelátalakítók világpiacát, ez közel 12 százalékos keresletélénkülést jelez. A szórakoztatóelektronikai termékek közül 2010-ben még a DVD- és MP3-lejátszók, a digitális fotókeretek és a videojátékok eladása is meghaladhatja az egy évvel korábbit.

A magyarországi háztartások is egyre nyitottabbak a modern tévézés irányába; míg 2008-ban csak a családok huszadának volt ilyen készüléke, 2009-ben már minden nyolcadik otthonban volt sík képernyős televízió. A BellResearch kutatói szerint a házimozi-rendszerek elterjedtsége is átlépett tavaly egy lélektani határt: a hazai háztartásoknak már közel a 13 százaléka használ ilyen berendezéseket. A DVD- és videolejátszók közül az előbbi áll nyerésre: már a háztartások több mint felében megtalálható, míg tízből csupán négy háztartásban van még videomagnó.

Vélemény

Rohrböck András, az Euronics-Vöröskő Kft. ügyvezető igazgatója

„A szórakoztatóelektronikai cikkek tavalyi hazai forgalmában 28 százalékos darabszám- és 26 százalékos értékbeni csökkenés következett be. A legnagyobb mértékben a lapos tévék ára zuhant, ez a termékkategória a teljes barnaáru 60 százalékát képviseli. A december sem hozott igazi karácsonyt a kereskedelemben, de a 2010-es kilátások már mindenképpen pozitívak, az idén már 5-10 százalékos növekedést látunk a piacban. Még az első fél évben több márka is megjelenik a 3D-s televízióval is.”

Szánthó Balázs, a Media Markt koncepciómenedzsere

„Az LCD és plazmaszegmensen tavaly is áresés volt tapasztalható. Nagyobb arányban csökkent a nagyobb kijelzőjű és magasabb kategóriát képviselő termékek ára. A foci-vb idejére minden gyártó bevezeti a piacra a 2010-es LED-tv-választékát. A nagy sportesemények komoly lendületet adnak a szórakoztatóelektronikai termékek forgalmának. A Blu-ray lejátszók árai egy év alatt 50-60 százalékot estek, de tömegesen csak akkor kezdik majd vásárolni az emberek, ha a blu-ray filmek ára is jelentősen csökken.”

„A szórakoztatóelektronikai cikkek tavalyi hazai forgalmában 28 százalékos darabszám- és 26 százalékos értékbeni csökkenés következett be. A legnagyobb mértékben a lapos tévék ára zuhant, ez a termékkategória a teljes barnaáru 60 százalékát képviseli. A december sem hozott igazi karácsonyt a kereskedelemben, de a 2010-es kilátások már mindenképpen pozitívak, az idén már 5-10 százalékos növekedést látunk a piacban. Még az első fél évben több márka is megjelenik a 3D-s televízióval is.”

Szánthó Balázs, a Media Markt koncepciómenedzsere

„Az LCD és plazmaszegmensen tavaly is áresés volt tapasztalható. Nagyobb arányban csökkent a nagyobb kijelzőjű és magasabb kategóriát képviselő termékek ára. A foci-vb idejére minden gyártó bevezeti a piacra a 2010-es LED-tv-választékát. A nagy sportesemények komoly lendületet adnak a szórakoztatóelektronikai termékek forgalmának. A Blu-ray lejátszók árai egy év alatt 50-60 százalékot estek, de tömegesen csak akkor kezdik majd vásárolni az emberek, ha a blu-ray filmek ára is jelentősen csökken.”-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.