BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megtévesztő SMS-társkereső - Lecsapott a GVH

Csaknem ötvenmillió forintos bírságot szabott ki a GVH az „SMS magic”, „Flört”, „Randi”, illetve „Randi1” fantázianevű szolgáltatások üzemeltetőire.

A Gold Sweet 2002 Kft. és a Digitania Zrt. 2008. április 1. és 2008. augusztus 31. között a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást, 2008. szeptember 1. és december 31. között pedig a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot tanúsítottak a „Flört vonal”, „Randi”, és „Randi1” elnevezésű társkereső szolgáltatások reklámjaiban megjelent tájékoztatással – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A két vállalkozás emiatt összesen 48 millió forint bírságot kapott.

A Gold és a Digitania közös szolgáltatása az „SMS magic”, „Flört”, „Randi”, illetve „Randi1” fantázianevű szolgáltatás. A vállalkozások szóban forgó szolgáltatásukat főként bulvárlapokban és hirdetési újságokban népszerűsítették, illetőleg a Viasat televíziós csatornán televíziós reklámok is sugárzásra kerültek.

A hirdetésekben vonzó hölgyek fényképei alatt az alábbi szövegek voltak olvashatók: „Házasságban élő nő titkos, egzotikus újdonságokra vágyik. Hivatásos táncosnő szeretné, ha most őt „vinnék táncba”. Szókimondó csajszi a párnacsatát megelőzné egy szócsatával. Huszas éveit taposó vidám, kiegyensúlyozott lány kapcsolatot teremtene. Mindent megteszek egy normális, hozzám illő férfinak! Írj bátran!” A reklámok – a valóságtól eltérően - azt sugallták, hogy a szöveg a képen látott személytől származik, és ténylegesen vele lehet kapcsolatba lépni. A reklámok SMS üzenetek küldésére buzdították a fogyasztókat. Az üzenet ára 240 forint+Áfa volt.

A GVH vizsgálata megállapította, hogy a szolgáltatást három vállalkozás nyújtotta. A Gold Sweet Kft. volt a tartalomszolgáltató, a Digitánia Zrt. az ún. gateway szolgáltató, míg a Formatel Kft. a technikai hátteret, a chat szoftver üzemeltetését biztosította. (A gateway szolgáltatás keretében szerződés alapján egyes, ezzel foglalkozó gazdasági társaságok a mobilszolgáltató és elsősorban a kisebb tartalomszolgáltatók közötti kapcsolatot biztosítják.)

A GVH szerint a vizsgált szolgáltatás vonatkozásában a termék lényeges tulajdonságának, jellemzőjének számít az, hogy a szolgáltatást igénybevevők személyes kapcsolatba tudnak lépni valós személyekkel, akikkel üzenetet lehet váltani, akik társakká válhatnak, akikkel flörtölni lehet, vagy akikkel kalandot lehet keresni. A GVH szerint a tájékoztatások összhatása az, hogy a szolgáltatás a fentiekre alkalmas.

A versenyhatóság megállapította, hogy a szolgáltatás során nem lehet olyan valós magánszemélyekkel kapcsolatba lépni, akik valóban nem munkavégzésszerűen, valós tartalommal bíróan kapcsolatba szeretnének lépni, nem anyagi haszonszerzésből chat-elnének a szolgáltatást igénybe vevőkkel, vagy velük flörtölni szeretnének, kalandot keresnének, esetleg társaik lennének. Emiatt a tájékoztatási gyakorlat alkalmas a fogyasztói döntés torzítására. A versenytanács szerint a fogyasztók más ügyleti döntést hoznának akkor, ha tudnák, hogy valójában miből is áll a szolgáltatás.

A GVH szerint egyértelmű, hogy a vizsgált szolgáltatás és az ahhoz kapcsolódó tájékoztatás mögött ténylegesen a Digitania áll. A felelősségi viszonyok kijelölése, a költségek megosztása, viselése, a nyereségből való részesedés szabályai mind azt mutatják, hogy a valódi megbízó nem a Gold, hanem a Digitania. Ahhoz sem férhet kétség, hogy a reklámok közreadása mindkét vállalkozás érdekeit szolgálja.

A GVH a fentiek alapján megállapította, hogy a Gold Sweet 2002 Kft. és a Digitania Zrt. 2008. április 1. és 2008. augusztus 31. között a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást, 2008. szeptember 1. és december 31. között pedig a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot tanúsítottak a „Flört vonal”, „Randi”, és „Randi1” elnevezésű szolgáltatásoknak a reklámjaiban megjelent tájékoztatással.

Emiatt a Digitania Zrt. 40 millió, a Gold Sweet Kft. pedig 8 millió forint bírságot kapott és a GVH eltiltotta őket a jogsértő magatartás további folytatásától is. A bírság összegének megállapításakor a Digitania Zrt-vel kapcsolatban súlyosbító körülményként merült fel, hogy a versenyhatóság korábban hasonló magatartás miatt már elmarasztalta a vállalkozást, amely ennek ellenére megtévesztő kommunikációs tevékenységét hosszú időn át, széles körben folytatta.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.