A bérmunkák száma ugyanebben az időszakban 7-ről 47-re emelkedett, és több jelentős filmstúdió is létrejött. Mindez több ezer új hazai munkahelyet teremtett, és a hazai szakértői bázis jelentős kiszélesedését eredményezte. Számos jel mutat azonban arra, hogy a további sikereket számos tényező is nehezítheti 2010-ben. E problémákat mutatja be a DLA Piper alábbi rövid összegzése.
Bár az Európai Unión belül számos állam működtet filmtámogatási rendszert, a kelet-közép-európai régióban eddig egyedül Magyarország vezetett be átfogó pénzügyi ösztönző rendszert. Ennek lényege, hogy hazai nyereséges cégek adókedvezmény ellenében támogatást nyújthatnak a filmet Magyarországon gyártó társaságok számára. A támogatott produkció e megoldással a költségvetés akár 20 százalékát is fedezni tudja, miközben a támogató az összeget az adóalapjából és az adójából egyaránt levonhatja. Ily módon a támogatást adó vállalkozó az adott évben gyakorlatilag a társasági adókulcs mértékével (idén ez 16-ról 19 százalékra növekedett) megegyező hozammal fektetheti be a támogatásra szánt összeget. Februárban Csehország is hasonló programot kíván bevezetni.
A Világgazdaság mai cikkét a témáról itt olvashatja
1. Bizonytalan adókörnyezet - elengedhetetlen a gyors korrekció
A befektetők bizalmát azonban jelenleg elsősorban nem a külső versenytársak jelenléte, hanem a hazai jogszabályi környezet ingathatja meg. A társasági adóról szóló törvénybe ugyanis egy olyan rendelkezés is bekerült, hogy a támogató az adóalapból csak akkor vonhatja le a támogatás összegét, ha a támogatott produkciós társaság igazolni tudja, hogy a 20 százalékos támogatás nélkül is képes nyereséget elérni. Minderre a gyakran csak az adott film elkészítésére alapított cégek nyilvánvalóan nem lesznek képesek.
„A megoldást kizárólag a törvény mielőbbi módosítása jelentheti – értékel Horváth Mónika, a DLA Piper nemzetközi jogi iroda partnere. – A gondot nem a törvényhozó eltérő álláspontja, hanem a választások közelsége okozza: a jelenlegi parlament már mindössze két hétre fog összeülni. Ha a módosítás az újonnan megválasztott képviselőkre maradna, a legalább öthónapos időveszteség már komoly zavart eredményezne, megrendítve a külföldi megrendelők bizalmát. Már most ismerünk olyan konkrét esetet, ahol a támogató 2010 januárjában épp e jogszabályváltozásra hivatkozva állt el támogatási szerződés megkötésétől. A külföldi producer csodálkozva áll a történtek fölött, fontolgatva, hogy ki ellen és milyen jogi lépéseket tehetne, hiszen ő már jelentős és költséges előkészületeket tett a produkció megvalósítása érdekében, azonban a támogatási összegek nélkül arra nem képes.”
2. Általános gazdasági környezet
A DLA Piper komoly nehezítő tényezőként értékeli 2010-ben a gazdasági helyzetet is. A hazai vállalatok jelentős része ugyanis a visszaesés miatt továbbra is bizonytalan a tekintetben, hogy sikerül-e az év végén nyereséget felmutatnia - jelentős hányaduk eleve veszteséggel számol. Mivel a támogatáshoz kapcsolódó adókedvezmények csak nyereség esetén használhatók ki, a támogató cégek köre 2010-ben tovább szűkülhet. Ez amellett is valószínűsíthető, hogy a kedvezmények további két éven keresztül igénybe vehetőek: az időbeli elhúzódás a hozamidőt megnyújtja, így a támogatási konstrukció a befektetők számára elveszti ösztönző erejét.
3. Alternatív támogatási célpontok
Tovább nehezíti a filmipar helyzetét, hogy a törvény módosítása nyomán hasonló kedvezmények mellett már nem csupán filmek, hanem ún. előadó-művészeti szervezetek, azaz színházak, zenei, művészeti együttesek finanszírozására is fordítható a támogatási összeg - az éves jegybevétel 80 százalékának mértékéig. A véges forrásokra ily módon egyre több lehetséges célpont jut. Érdemes megjegyezni, hogy az előadó-művészeti szervezetek esetében a fent leírt adózási probléma jelenleg szintén komoly korlátot támaszt, hiszen az előadó-művészeti szervezetek tipikusan támogatásokból tartják fenn magukat, és nyereséget csak a legritkább esetben produkálnak.
4. Élesedik a régiós versenyfutás?
A cseh kormány néhány héten belül, az Európai Bizottság jóváhagyását követően a magyarhoz hasonló, a filmgyártási költségek 20 százalékának visszatérítését lehetővé tévő programot indít. Csehországban, amely a rendelkezésre álló infrastruktúra és a kedvező gyártási költségek miatt az évtized elején még a nagy nyugati filmprodukciók egyik kedvelt helyszíne volt, az évtized közepére 70 százalékkal esett vissza a külföldi produkciók száma, amelyek egy része éppen Magyarországon talált kedvezőbb feltételekre. Várható tehát, hogy a cseh intézkedés ezúttal negatív hatást gyakorol a magyarországi filmiparra. Nem szólva arról, ha a cseh példát esetleg más régiós államok is követik majd.
„A csehországi filmtámogatási program a magyar szabályozáshoz alapvetően hasonló, de részleteiben eltérő elemeket is tartalmaz. Ezek az eltérések pedig jórészt kevésbé preferálják a befektetőket: egyes költségek esetében alacsonyabb támogatási kulcsot alkalmaz, egy sor költségfajtát pedig (forgatókönyv költségei, finanszírozási, reklám, marketing-, illetve és külföldi utazási költségek), a magyar szabályozástól eltérően, egyáltalán nem ismer el kedvezményalapnak. Ezért a cseh támogatási program önmagában nem fogja felforgatni a hazai filmgyártás viszonyait” - értékeli a kilátásokat Horváth Mónika. - Bár az intézkedéssel egy fontos helyzeti előnyünket veszítjük el, az elmúlt időszak fejlesztései és a felhalmozott hazai szaktudás továbbra is versenyben tarthat bennünket Csehországgal. Pontosan a szigorú infrastrukturális igények jelentik a gátját annak is, hogy a környező országok mindegyike rövid távon eséllyel tudjon beszállni ebbe a versenybe.”
Lesz-e újabb fellendülés?
A filmtörvény elmúlt években tapasztalt kedvező hatásait az alábbi ábra egyértelműen szemlélteti. Bár az előző év adatai még nem a teljes időszakra vonatkoznak, annyi mindenképpen látható, hogy a válság egyelőre elsősorban a nyilvántartásba vett filmprodukciók számában okozott visszaesést. A filmgyártásra fordított itthoni költségeket leginkább az tartotta szinten, hogy közel megháromszorozódott a nagy költségvetésű filmekhez végzett bérmunka nagysága. Az ábra további részének alakulása 2010-ben tehát nagymértékben azon fog múlni, hogy milyen gyorsan sikerül kijavítani az adójogi szabályozás miatt beállt zavart és mennyire sikerül megőrizni vonzerőnket a nagy külföldi megrendelők szemében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.