Az elektronikus média legnagyobb képviselőit tömörítő MEME 2005 óta publikálja az éves elektronikus reklámbevételeket a tagok által nyújtott hiteles adatok alapján. A műsorszolgáltatók eredményeit idén is az Ernst & Young gyűjtötte és összesítette. Az adatokat Málnay B. Levente a MEME elnöke, és Németh Valentin, az Ernst & Young senior tanácsadója ismertette sajtótájékoztatón.
A Műsorszolgáltatók Egyesülete a tagok megbízása alapján közzé teszi a 2009. évi televíziós reklámtortát, vagyis az elektronikus médiumok reklámból befolyt, tényleges, ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett, úgy nevezett “net-net” árbevételét. A televíziók 2006 előtt tényleges bevételi adatot hivatalosan nem közöltek, így csupán becslések láttak napvilágot. Publikáltak bruttó bevételt (TNS Media Intelligence, korábbi nevén Mediagnózis), továbbá becsléseket (MRSZ), de a tényleges bevételeket bemutató, a műsorszolgáltatók által közzétett, árbevétel adat egészen 2006-ig nem látott napvilágot.
Az elektronikus reklámtorta meghatározásánál a Műsorszolgáltatók Egyesületének tagjai a reklámszpotokból és szponzorációból származó, ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett bevételeket vették figyelembe, így a reklámtorta nem tartalmaz olyan egyéb bevételi forrásokat, mint az emelt díjas telefon és SMS, valamint a rendezvények és a „merchandise eszközök” (saját márkás árucikkek). A reklámtorta csak a tényleges pénzmozgást igénylő bevételeket tartalmazza, vagyis a barter-tranzakciókat nem.
Az Ernst & Young összesítése alapján 2009-ben a „net-net” televíziós reklámpiac összárbevétele 59 954 millió forint volt. A televíziós reklámpiac esetében a számított bevételek 16 százalékos csökkentést mutattak 2008-hoz képest.
A televíziók esetében további bontásban is közzétették az adatokat: szpot és szponzorációs jellegű bevételekre elkülönítetten, valamint földi sugárzású országos és egyéb televíziók csoportjára bontva:
• Országos, földi sugárzású televíziók reklámbevétele 2009-ben: 48 105 millió forint
• Egyéb televíziók reklámbevétele 2009-ben: 11 849 millió forint
• 2009-ben a televíziók reklám szpotokból származó összbevétele: 57 452 millió forint
• A nem-szpot jellegű (szponzorációs) bevételek 2 502 millió forint
A tematikus televíziók 10,4 százalékos bővülést könyvelhettek el, míg a földi sugárzású adóknál 20,85 százalékos visszaesés figyelhető meg a realizált reklámbevételek kapcsán. Az eredmények hirdetésekor elhangzott: a tematikus televíziók száma elérte azt a kritikus tömeget, ami már érdekessé tette őket a reklámozók számára. A tenatikus adók bővülése nem feltétlenül a bevételek növekedését jelzi, inkább az adatszolgáltatók nagyobb számát tükrözi - derült ki a tájékoztatón.
Tavaly a rádiók nem szolgáltattak reklámbevételi ada tokat a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének (MEME) a rádiós piacon történt átalakulások miatt. Így a 2009-es összegzés csak a televíziókra terjed ki.
A MEME elnöke, Málnay B. Levente a Világgazdaság kérdésére elmondta: "Az eredmény, amely a nézettség 89,5 százalékát lefedő 44 televízió számait összesíti nem lepte meg a szakmát. A visszaesés nem jelentős, gyakorlatilag a 2005-ös szinthez tértünk vissza. A televíziós reklámpiacot egyértelműen a gazdaság fellendülése állíthatja jobb pályára. Reméljük, hogy a hirdetők felismerik, hogy "televíziót vásárolni" valóban jó befektetés, és esetleg más büdzséből csoportosítanak át reklámra költhető forintokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.