BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb autós fúziók várhatók

Ez év februárban 974 ezer személyautó kelt el az unióban, ez 3 százalékkal több, mint az egy évvel ezelőtti adat. Az első két hónap 2 millió darabos eladási mutatója pedig 7,9 százalékos emelkedést mutat a bázishoz képest – jelentette az európai szakmai szervezet, kiemelve ugyanakkor, hogy az elmúlt évben készült a legkevesebb – 13,4 millió – személykocsi 1996 óta.

Az év eleji enyhe felívelés láttán azonban még nem mernek felsóhajtani a gyártók, hiszen az első két hónapban a spanyol, brit, olasz és francia piacon ugyan 33, 28, 25, illetve 16 százalékos volt az előrelépés, ám Németországban egyötödével visszaesett az értékesítés azt követően, hogy lezárult az állami roncsautóprogram. Ha pedig csupán a 10 újonnan csatlakozott országot nézzük, továbbra is 22 százalékos piacszűkülést mutat a két hónap alatt forgalomba helyezett 103 ezer gépkocsi.

A német iparági szövetség, a VDA prognózisa szerint a Berlin által ötmilliárd euróval finanszírozott tavalyi autócsere-program lezárultával az idén körülbelül egymillióval kevesebb, legfeljebb 2,8-3 millió személykocsi értékesítésére lehet számítani Németországban. És ne gondoljuk, hogy a belső kereslet esése miatt kihasználatlan kapacitást majd lekötik más országok rendelései, hiszen a német, a francia, de még az olasz vásárlók is elsősorban a nemzeti márkák közül választanak. Franciaországban a legnagyobb számban Renault, Peugeot és Citroën modelleket adnak el, és az autószalonok forgalma még december utolsó napjaiban is igen erős volt. Ebben szerepet játszik, hogy január elseje óta már nem 1000, hanem csupán 700 euróval támogatja a kormány az ottani autócserét.

Angliában viszont a roncsprémiumprogramra szánt állami támogatás keretét 300-ról 400 millió fontra emelték, így a pénzből feltehetőleg áprilisig lehet támogatást igényelni az új autókra. Az angol program sajátossága, hogy az autónként 2000 fontos támogatást fele-fele arányban az állam és a gyártó állja.

A bizonytalan gazdasági helyzetben még az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) sem képes körvonalazni az idei évre várható tendenciákat, csupán azt jegyzi meg tanulmányuk, hogy a termelés további csökkenése várható. Pedig már tavaly is a szükséges minimumra mérsékelték a gyárak a termelést, mert igyekeztek megszabadulni a gyártelepeken és a kereskedőknél felhalmozódott készletektől. Ezért csökkent az európai személykocsigyártás 13 százalékkal az elmúlt évben.

Az ACEA, valamint a Daimler igazgatótanácsának elnöke, Dieter Zetsche a közelmúltban kiemelte: a recesszió ismét rámutatott, hogy Európa gazdaságának egésze és autóipara milyen szorosan kapcsolódik egymáshoz. Az iparág közvetlenül 2,2 millió embernek ad munkát, és további 9,8 millió dolgozik a járműiparhoz kapcsolódó ágazatokban. Egyszerűen fogalmazva: ha ez az iparág bajban van, Európa is bajban van.

Ahogy a dolgok állnak, minden gyártó a méretgazdaságosság elérésére törekszik, és ez fúziókért vagy együttműködésért kiált. Ennek első jele volt, hogy a Volkswagen csoport decemberben bejelentette: 20 százalékos részesedést vásárol a Suzukiban 2,5 milliárd dollárért. Egy héttel korábban pedig a francia PSA

Peugeot Citroën jelentette be, hogy tárgyalásokat folytat a Mitsubishi Motorsszal együttműködésük elmélyítéséről, erről akkoriban azt gondolták, hogy az utóbbi akár 30-50 százalékos részesedést is vásárolhat a japán autógyárban. Philippe Varin, a PSA Peugeot Citroën elnök-vezérigazgatója és Maszuko Oszamu, a Mitsubishi Motors elnöke azonban a genfi autószalonon megerősítette ugyan, hogy szélesítik a két vállalat együttműködését, azonban abban is egyetértettek, hogy egy tőkealapú szövetség a jelen körülmények között nem megfelelő számukra.

A válság mindennél élesebben rámutatott arra, hogy az optimális szérianagyságnak milyen jelentős szerepe van a jövedelmezőség fenntartásában, ezért nem kizárt, hogy 2010-ben felvásárlások, részvénycserés egyesülések vagy egyszerű együttműködési megállapodások keretében új szövetségek jönnek létre.

Daimler–Renault kereszttulajdonlás?

A Financial Times jelentése szerint a Daimler és a Renault-Nissan csoport részvénycseréről tárgyal, amelynek folytatása nyilvánvalóan bizonyos kiskocsik fődarabjainak egységesítése lesz. A kereszttulajdonlás apropója: a Mercedesnek egyre nagyobb gondot okoz, hogy a kisautógyártásban nem vagy csak kismértékben nyereséges.

A tíz éve piacra dobott Smart hárommilliárd euró veszteség felhalmozása után csak most kezd rentábilissá válni, a négyüléses verzió gyártását azonban be kellett szüntetni. A Renault 2009-ben több mint kétszer annyit adott el a Megane-ból, mint a Mercedes 216 000 darabos A és B osztályos eladása volt összesen.

A tíz éve piacra dobott Smart hárommilliárd euró veszteség felhalmozása után csak most kezd rentábilissá válni, a négyüléses verzió gyártását azonban be kellett szüntetni. A Renault 2009-ben több mint kétszer annyit adott el a Megane-ból, mint a Mercedes 216 000 darabos A és B osztályos eladása volt összesen.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.