BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fordulat a gázautópiacon?

Öt év folyamatos csökkenés után az elmúlt hónapokban – párhuzamosan a benzinár jelentős emelkedésével – ismét növekedésnek indult a vegyes üzemű – benzin mellett gázzal (LPG) is működő – autók iránti hazai érdeklődés – értesült a Világgazdaság. Jelzi ezt, hogy az idén érzékelhetően nőtt a benzinesről vegyes üzeműre történő kocsiátalakítások száma.

Mint Tóth Tibor, az egyik gázszettbeszerelő cég, a Medic-Car Kft. ügyvezetője lapunknak elmondta: január óta növekvő számban rendelik meg a gázbefecskendező rendszert. A cég átlagosan négyéves kocsikat – a legnagyobb mennyiségben Suzukikat – alakít át, ám újra növekszik a nagy hengerűrtartalmú autók átépítésének száma is. A válság miatt ugyanis olyan mértékben estek a használtkocsi-árak, hogy manapság annyiért lehet kapni egy nem is öreg felső kategóriás nagykocsit, amennyibe egy új Swift kerül. Ezért egyre többen vesznek alig használt nagykocsit, amelyet átalakíttatnak kettős üzeművé. Az átlagos beszerelési érték 180–270 ezer forint között van; az elmúlt 5-6 évben nem emelkedtek az árak a piacon.

Tóth Tibor úgy látja, hogy a személykocsiflottával rendelkező vállalatok is egyre nagyobb számban cserélik gázos-benzines autóra a korábban használt dízeleket. Ez utóbbiak vételára és szervizköltsége ugyanis jóval magasabb, mint az előbbieké. És a flottákat már 4-5 évre veszik, míg a válság előtt az átlag nem haladta meg a három évet. Hasonló a helyzet a taxis cégeknél is. A Budapesten futó benzines taxik mintegy negyedét, körülbelül négyszázat alakítottak át eddig vegyes üzemre – tájékoztatta a Világgazdaságot Metál Zoltán, a több mint kétezer sofőrt tömörítő Országos Taxis Szövetség elnöke. A taxisoknál is gond ugyanakkor, hogy a flották jórészt dízeles autókból állnak (az arány mintegy 70 százalék) – márpedig a gázolajjal hajtott járművek nem alakíthatók át vegyes üzeművé.

Ünnepelni ugyanakkor nincs okuk a gázüzletben érdekelt cégeknek, míg három éve ugyanis még mintegy százezer kocsi futott gázzal (is), ma már a 3 milliós személykocsi-állományból csupán 75 ezer. Nem véletlen, hogy az öt évvel ezelőtti 32 188 tonnával szemben tavaly már csak 24 551 tonna autógáz kelt el Magyarországon, ez valamivel több mint 47,2 millió liter benzinnek felel meg – mondta lapunknak Kirilly Tamás, a 40 százalékos részesedéssel piacvezető Prímagáz üzemeltetési és beszerzési igazgatója. Pedig az LPG jelentős megtakarítást eredményez, hiszen azonos futásteljesítményre vetítve a vegyes üzemű kocsik üzemanyagköltsége kétharmada a benzinesekének (köszönhetően az olcsóbb gáznak, amelynek literje 170 forint körül van, szemben a 95-ös benzin 330 forintos árával), azzal együtt is, hogy gázüzemben körülbelül 16-18 százalékkal nő a fogyasztás az LPG alacsonyabb fűtőértéke miatt.

Kirilly Tamás szerint egyrészt azért csökken az autógáz-fogyasztás, mert a korszerű benzinmotoros autók már igen takarékosak, másrészt új kocsikat továbbra sem alakíttatnak át, mert akkor a jármű motorja elveszíti a gyári garanciát. Az is a gázforgalom csökkenését eredményezte, hogy a válság előtt jelentősen növekedett a dízelmotoros autók aránya az újonnan forgalomba került járművek között.

Ladákkal kezdődött

A vegyes üzemre átalakítás a 90-es évek végén élte virágkorát. Akkoriban évi hatezer autót is átalakítottak, szemben a mai 1500-zal. Igaz, a beavatkozások 90 százaléka Ladáknál történt. Az átalakító szervizek száma is jelentősen csökkent: tíz éve még 60-80 független szerviz működött Magyarországon, ma 15.




A modellek 250 ezer forinttal drágábbak benzines társaiknál, ez pontosan annyi, amennyibe az átalakítás kerül – jelezte lapunknak Dalnoki Balázs, a Skoda márkaigazgatója.

A cseh márka is tapasztalja a gázos autók iránti érdeklődés némi növekedését. Igaz, a tavalyelőtti 485-tel szemben a múlt évben csupán 102 benzin- és gázüzemre egyaránt alkalmas Dual modellt adtak el, de az idei első negyedévben már 65 talált gazdára.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.