A feltörekvő piacok egyre több nemzetközi kiskereskedőt vonzanak, és a globális kiskereskedelem tradicionális központjainak babérjaira törnek – derül ki a CB Richard Ellis (CBRE) kutatásából. A nemzetközi brandek 56 százalékának a jelenlétével ismét London vezeti a listát, habár a brit főváros pozícióját a márkák 55 százalékát a magáénak tudó, második helyezett Dubaj ostromolja, tükrözve a feltörekvő piacok növekvő jelentőségét. A harmadik helyen álló Párizst (46 százalék) New York (44) és Hongkong (43) követi. A lista élmezőnyében a múlt évben a feltörekvő piacok egyre nagyobb számban jelentek meg, és mára jelentős mértékben kiszorították a korábban domináns nyugat-európai nagyvárosokat.
A jelentés szerint jelentős változások következtek be a globális rangsorban tavalyhoz képest: Peking, Sanghaj és Moszkva néhány helyet javított, három közel-keleti város – Rijád, Jeddah, Kuvait – pedig először szerepel az első húsz között. A magyar főváros a 61. az idei listán. Tavaly óta 14 helyet lépett előre, és jelenleg a kiskereskedelmi láncok 26 százalékával olyan városokat előz meg, mint Szentpétervár, Zürich, Bukarest vagy Stockholm. A régió néhány fővárosa viszont Budapest elé került: Varsó a 45. (29 százalék), Bécs a 27. (35 százalék), Prága pedig a 21. helyen áll (36 százalék).
A CBRE-nek az idén harmadik alkalommal kiadott éves jelentése szerint a bolthálózatok globalizálódása 2009-ben a gazdasági kihívások dacára is folytatódott, ám egyelőre a lista első öt helyezettje is csak a nemzetközi márkák mintegy felét tudhatja a határain belül. Számos brand még a terjeszkedés elején tart, harmaduk egyenesen át sem lépte szűkebb régiója határait. A további „nemzetköziesedés” tehát még nagy lehetőségek előtt áll: míg az elsődleges piacok – mint London vagy Párizs – is vonzók a kereskedők többségének, a másodlagos városok – mint Rijád vagy Kuvait – is további lendületet kaphatnak az új boltnyitási hullámmal. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.