A második Marks & Spencer üzletét nyitja a recesszió kezdete óta a legnagyobb brit kiskereskedelmi lánc kizárólagos magyarországi franchise-partnere, az S Modell Kereskedelmi Zrt. A cég igazgatóságának elnökével, Jüttner Katalinnal készített interjúnkból az is kiderül: a recesszió átmenetileg visszavetette a korábban két számjegyű növekedéshez szokott cég bevételeit.
A Váci utcában nyitotta meg legújabb üzletét a Marks & Spencer, nem messze attól a helytől, ahonnan a divatmárka hazai története 1992-ben elindult. Bár azóta nagyot változott a hazai piaci helyzet, a vevők ma már inkább a bevásárlóközpontokat kedvelik. „A 90-es évek közepétől ezért váltottunk mi is, és költöztünk be a plázákba, de a vevőkörünknek van egy olyan meghatározó része is, mely jobban kedveli a bevásárlóutcák egyedi boltjait” – így indokolta a döntést a Világgazdaságnak Jüttner Katalin.
A Marks & Spencernek több mint 6 ezer négyzetméteren jelenleg 10 magyarországi egysége van, ebből hét Budapesten, három más hazai nagyvárosokban működik. A cég 2004-ben határozta el a vidéki terjeszkedést, ezt a válság miatt egyelőre nem folytatta tovább.
A recesszió a 200 főt foglalkoztató cég másik fejlesztési tervét viszont késlelteti: a Marks & Spencer anyaországában igen jövedelmező élelmiszerrészlegét egyelőre nem hozzák Magyarországra. Jüttner Katalin a receszsziót csak átmeneti nehézségnek gondolja, ez tavaly mintegy 6 százalékkal, 3,4 milliárd forintra vetette vissza a korábbi években akár két számjegyű növekedéshez is szokott társaság nettó bevételét. Úgy véli, az idén ismét 6-10 százalékos forgalomélénküléssel tervezhetnek.
Amikor 1997-ben az S Modellhez igazolt, akkor már tudta, hogy a cég névadó boltjait be fogja zárni?
Nem. Amikor idejöttem, három hónapig csak figyeltem. Utána kezdtünk olyan boltokat bezárni, amelyek rossz helyen voltak, veszteséggel működtek. Kinyílt a világ, a magyarok itthon is megvehették a világmárkákat. Az Espritről mindenki tudta, hogy fiatalos és sportos, a Zaráról, hogy mindig a legújabb divatot követi, a Marks & Spencerről, hogy megbízhatóan jó minőségű, elegáns. Én az utóbbiban nagy fantáziát láttam. A jól szituált középkorúaknak ugyanis alig volt választási lehetőségük, miközben igényük is, pénzük is volt a minőség, az elegancia megfizetésére.
A Marks & Spencer boltokban csak külföldi áru van vagy előfordul magyar is?
A Marks & Spencer csak az Angliában kapható kínálatból importálhat. Meg lehet érteni, hogy miért van így. A világ sok országában vannak már Marks & Spencer boltok. Ezeket az egységes kép, a hasonló kínálat köti össze, s ugyanazt az életérzést sugározzák mindenütt. Azért nekünk is vannak ötleteink, és a reklámot is mi találjuk ki, természetesen az anyacéggel jóváhagyatva.
Kellett valami forgalmat garantálni szerződéskötéskor?
Garantálni nem, de vannak egyéves, hároméves és ötéves terveink.
S mi van akkor, ha nem teljesülnek a tervek?
Nálunk évekig két számjegyű volt a növekedés. Most pontosan tudható, nem mi lettünk rosszabbak, hanem a bennünket körülvevő világ. Az általános receszszió mindenkit érintett valamilyen fokig.
Más franchise-partnerben nem gondolkodtak?
Voltak más próbálkozásaink is. Egy szlovén hálózat, a Mura például nagyon ígéretesnek tűnt, elkezdtük a bolthálózatot fejleszteni. Aztán a szlovén cég csődbe jutott. A Levi’s forgalmazását még a kilencvenes években átadtuk másnak.
Az S Modellt megelőzően tíz évig volt igazgató egy multinál, amelynek hazai cégét ön futtatta fel, miért döntött mégis a távozás mellett?
Nekem fontos volt, hogy európai kultúrájú céghez szegődjek, de időközben eladták az anyacéget. Az új cégkultúrába pedig már nem illettem bele. Ott nem rám volt szükség, hanem egy egyenvezetőre. Én magam is megijedtem, amikor 52 évesen felmondtam, s fogalmam sem volt, mi lesz azután.
Úgy gondolja, egy multicégnél általában nyomás van a vezetőn?
Rajtam nagy nyomás volt. Állandóan beszámolókat kellett írogatni, alig tudtam dolgozni. Minden az önadminisztrációban merült ki.
És hogy keresett ötvenen felül állást?
Telefonálgattam, pályáztam. Azt mondtam, én felépítettem egy céget, tudok valamit, 10 éves, multinacionális vállalatnál szerzett tapasztalatom van. Aztán azzal szembesültem, hogy titkárnők csapdossák le a telefont. Végül 52 évesen felvettek az S Modellhez, máig sem értem, hogy sikerült. Pedig szerintem az ötvenes korosztály nagyon jó munkaerő. Nem is értem a fiatalkor-mániát, olyan sok mindenben utánozzuk Amerikát, pont ebben nem? Hiszen ott már értékelik az ötvenes korosztályt.
Miért ragaszkodik ahhoz, hogy személyesen vegye fel az alkalmazottakat?
Egy vállalatot az emberek tesznek naggyá, s nem a vállalat teszi naggyá az embereket.
Számol a visszavonulással vagy esetleg azzal, hogy a tulajdonos előbb-utóbb más vezetőt akar?
Eldöntöttem, hogy jövőre nyugdíjba megyek. Ezt megbeszéltem a tulajdonossal, aki ezt először nem is akarta elhinni.
Akkor miért döntött így?
Furcsán fog hangzani most az én számból, de úgy gondolom, az ember egy munkahelyen 10-12 évet tud úgy eltölteni, hogy addig újat tud alkotni. Utána már jól jön a frissítés.
Az interjú teljes terjedelmében a holnap megjelenő Manager Magazinban olvasható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.