Rossz hír a munkahelyükön gyakran unatkozóknak: eltűnhet a Facebookról a leghíresebb „közösségi játék”, a Farmville, és mellette több olyan népszerű alkotás, mint a Maffia Wars, a Café World és a Petville.
A játékokat készítő Zynga ugyanis amerikai sajtóhírek szerint szakítani készül az eddigi elődleges platformjával, a Facebookal, hogy egy saját közösségijáték-hálózatot hozzon létre és indítson be Zynga Live néven.
A Zynga által kifejlesztett játékok a legnépszerűbb facebookos alkalmazások közé tartoznak, a hivatalos lista szerint az első tíz helyezett közül négy termékük található meg.
A toplista első helyén a tízmillók által játszott „parasztszimulátor”, a Farmville áll, a hatodik helyezett a CaféWorld, amelyben egy kávézót kell üzemeltetni, a nyolcadik a gengszteres Mafia Wars, a kilencedik pedig a Petville. De a Zynga a Facebook mellett egyéb platformokra, például a MySpace-re, az MSN-re és az iPhone-ra is készít alkalmazásokat.
A Zynga és a Facebook közötti feszültségről szóló pletykák múlt hét csütörtökön jelentek meg először az amerikai sajtóban. A hírek szerint az elhidegülést, illetve a Zynga Live közösségi játékportál beindítását Mark Pincus, a Zynga elnök-vezéigazgatója is megerősítette. A két cég közötti feszültség elsődleges forrása az úgynevezett „Facebook-kreditek” kérdése volt, a közösségi honlap ugyanis azt szerette volna elérni, hogy a Zynga és az összes többi alkalmazásgyártó is csak és kizárólag ezt a fizetési lehetőséget kínálja fel a programjaiban a felhasználóknak.
A kreditekből származó bevételnek azonban 30 százalékát „használati díjként” lefölözné a Facebook. Ebbe természetesen nem szívesen menne bele a Zynga – ahogyan a többi társa sem –, így a tárgyalások egyre feszültebbé váltak. Olyannyira, hogy a Facebook nyomásgyakorlásképpen leállította a játékok hírleveleit és egyéb információs üzeneteit, sőt azzal is megfenyegette a Zyngát, hogy teljesen lekapcsolja az alkalmazásait. Erre válaszként jelentette be a játékkfejlesztő, hogy ha rákényszerül, elhagyja a Facebookot, és külön játékportált hoz létre. Talán ennek a folyamatnak az első lépése a Farmville.com honlap beindítása.
Szakmabeliek azonban az erősödő feszültségek ellenére sem tartják túlzottan valószínűnek, hogy a Facebook és a Zynga megszakítsa az eddig gyümölcsöző kapcsolatukat. A Zyngának ugyanis szüksége van a játékaikat játszó többmillió Facebook-felhasználóra, a Facebook számára pedig nagy vonzerőt jelentenek a Zynga játékai, ugyanis többmillió felhasználó csupán miattuk látogatja meg napi több alkalommal a Facebook profilját.
Milliárdos üzlet a Farmville
Körülbelül ötmilliárd dollárt érne az online közösségi játékok vezető gyártója, a Zynga, ha a tőzsdén kereskednének a részvényeivel – számolták ki a SecondShares.com pénzügyi honlap elemzői. A Zynga havi 237 millió aktív felhasználóval vezető helyet tölt be a közösségi játékok piacán. Négyszer több aktív felhasználója van, mint a Playfish-nek, amelyet nemrég vásárolt meg az Electronic Arts 400 millió dollárért. Tavaly novemberben egyébként még csak egymilliárd dollárra értékelték a Zyngát az Electronic Arts-Playfish üzlet alapján, idén februárban a Next Up elemzőcég már 3 milliárd dollárral számolt. 2015-re az elemzők szerint megduplázhatja jelenlegi értékét, amely így elérheti a tízmilliárd dollárt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.