A vállalatvezetők távmunkával kapcsolatban leginkább azt várják el, hogy növekedjen a munkavégzés hatékonysága és minősége, ezzel egyidejűleg csökkenjenek a munkvégzésre rakódó költségek, részben az ingázás megszűnésével is – ezek a főbb megállapításai annak a részletes elemzésnek, amelyet a Bellresearch szakértői a hazai vállalkozások körében végeztek, elsősorban a döntéshozók megkérdezésével.
A kutatás megállapítja, hogy a távmunkát alkalmazó hazai cégek több mint fele már legalább négy éve alkalmazza ezt a munkavégzési formát. Ezen belül is Magyarországon a nagyvállalatok játszottak úttörő szerepet a távmunka korai bevezetésében: köztük alig 3 százalék azoknak az aránya, akik csak az utóbbi egy-két évben vezették be ezt az alternatív munkavégzési formát. A közép- és kisvállalatok némi fáziskéséssel követik őket, körükben ugyanez az arány 30, illetve 23 százalék.
Az elemzés kitér a bevezetési motivációkra is.
Fontos megállapítása, hogy a munkavállalói elégedettség növelése csak minden negyedik cégnél volt lényegi elvárás, mindazonáltal a közép- és nagyvállalatokat inkább befolyásolta a munkatársak motiválása, mint a kisebb cégeket. Annak ellenére így van ez, hogy sok munkavállaló maga is szívesen dolgozik, vagy dolgozna a hagyományostól eltérő, kevésbé kötött keretek között. Az otthon vagy egy erre a célra kialakított speciális helyszínen, az úgynevezett távmunka-házban folytatott munkavégzés például magában hordozhatja azt a szabadságot, melyre sokan várnak.
Ez a forma ugyanakkor komoly kihívás elé is állítja a munkáltatókat és az alkalmazottakat egyaránt. Nem elegendő ugyanis az infrastrukturális feltételek megteremtése, hanem mindkét oldalon szükség van az ezirányú elkötelezettségre. A vezetők részéről azért, hogy megbízzanak a beosztottakban, az alkalmazottnak pedig azért, hogy a közvetlen kontroll "felpuhulása" mellett se feledje a hatékony munkaszervezést.
A kutatás szerint a legtöbb hazai cég egyelőre azért idegenkedik a távmunkától, mert úgy gondolja, hogy a vállalatnál folyó tevékenység jellege, az eszközök és információk rendelkezésre állása ezt nem teszi lehetővé, vagy egyszerűen magát a vállalati kultúrát nem tartja alkalmasnak a bevezetésre. Minden negyedik cégnél pedig emellett úgy vélik, hogy náluk a közvetlen, személyes kommunikáció gyakorlatilag nélkülözhetetlen.
Az elemzők szerint viszont a tények mindazon vállalatokat igazolják, amelyek bele mertek vágni a dologban. Az eredmények impozánsak, a kezdeti várakozások többsége részben vagy egészben sikeresen teljesül – erről tanúskodnak a kutatás eredményei.
A legmagasabb arányban az ingázásból eredő veszteség minimalizálása vált valóra. Bár a munkavállalói elégedettség növekedése összességében csak sokadlagos szempont volt, mégis, ahol ezt kitűzték, nagy arányban sikerült elérni. A jövő perspektívái szempontjából kiemelkedő, hogy átlagosan háromból két cégnél egyértelműen a munkavégzés hatékonyságának és minőségének javulásáról számoltak be. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy a költségek csökkentése is minden második esetben megvalósult, úgy komoly és stabil érveket kapunk a távmunka bevezetéséhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.