A háztartások által vásárolt napi fogyasztási cikkek nominálértéke 1,6 százalékkal magasabb volt 2010 első negyedévében, mint tavaly az azonos időszakban, ez a 2010. márciusban prognosztizált 5 százalék feletti inflációval korrigálva reálértékben továbbra is zsugorodó piacot jelent.
„A márkás, gyakorta magasabb árszintet képviselő termékek esetében az akciós vásárlások növekvő aránya két-három éve megfigyelhető tendencia. Míg 2007-ben a gyártói márkák 25 százalékát vásárolták meg a háztartások promóciós áron vagy valamilyen akció keretében, addig ez az arány 2009-ben már 31 százalék volt. Növekszik az egy-egy háztartás által meglátogatott kereskedelmi láncok száma is. Míg 2008-ban egy év alatt átlagosan nyolc üzletláncban vásároltunk, addig 2009-ben már kilencben” – mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária consumer tracking szektorának menedzsere, utalva arra, hogy az alacsonyabb ár reményében csökken a vásárlók lojalitása megszokott áruházuk iránt.
A felmérés szerint egyre fontosabbá válik a tájékozottság a vásárlók számára: a 2000 megkérdezett 82 százaléka válaszolta azt, hogy legalább olyan gyakran, vagy jóval gyakrabban tanulmányozza a kereskedelmi láncok akciós újságait, mint korábban.
Így nem meglepő – állítja Kovács Krisztina –, hogy 2010 első negyedévében a hipermarketek és a diszkontáruházak sikeresen szerepeltek a piaci versenyben a 2009-es hasonló időszakban vizsgált pozíciójukhoz képest. Bár egy-egy vásárló költési intenzitása alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban, de jelentős vásárlói közönséget, ezáltal többletfogalmat szereztek más csatornák rovására, így összességében kiegyenlített teljesítményt mutattak. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.