BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre több akciós vásárlás

A háztartások vásárlói viselkedésében hosszú távú tendenciákat indított el az elmúlt időszak recessziós környezete. A nyugati országokhoz hasonlóan Magyarországon is kialakult a tudatos vásárló modellje – derül ki a GfK Hungária legfrissebb kutatásaiból. Felértékelődött az árak jelentősége, megnövekedett a napi fogyasztási cikkek esetében az akciós, promóciós vásárlások aránya.

A háztartások által vásárolt napi fogyasztási cikkek nominálértéke 1,6 százalékkal magasabb volt 2010 első negyedévében, mint tavaly az azonos időszakban, ez a 2010. márciusban prognosztizált 5 százalék feletti inflációval korrigálva reálértékben továbbra is zsugorodó piacot jelent.

„A márkás, gyakorta magasabb árszintet képviselő termékek esetében az akciós vásárlások növekvő aránya két-három éve megfigyelhető tendencia. Míg 2007-ben a gyártói márkák 25 százalékát vásárolták meg a háztartások promóciós áron vagy valamilyen akció keretében, addig ez az arány 2009-ben már 31 százalék volt. Növekszik az egy-egy háztartás által meglátogatott kereskedelmi láncok száma is. Míg 2008-ban egy év alatt átlagosan nyolc üzletláncban vásároltunk, addig 2009-ben már kilencben” – mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária consumer tracking szektorának menedzsere, utalva arra, hogy az alacsonyabb ár reményében csökken a vásárlók lojalitása megszokott áruházuk iránt.

A felmérés szerint egyre fontosabbá válik a tájékozottság a vásárlók számára: a 2000 megkérdezett 82 százaléka válaszolta azt, hogy legalább olyan gyakran, vagy jóval gyakrabban tanulmányozza a kereskedelmi láncok akciós újságait, mint korábban.

Így nem meglepő – állítja Kovács Krisztina –, hogy 2010 első negyedévében a hipermarketek és a diszkontáruházak sikeresen szerepeltek a piaci versenyben a 2009-es hasonló időszakban vizsgált pozíciójukhoz képest. Bár egy-egy vásárló költési intenzitása alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban, de jelentős vásárlói közönséget, ezáltal többletfogalmat szereztek más csatornák rovására, így összességében kiegyenlített teljesítményt mutattak. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.