A PricewaterhouseCoopers (PwC) idén február-márciusban készített, és ma publikált felmérése szerint az értékesített autók számának csökkenése 2009-ben tovább folytatódott. Tavaly mindössze 78 590 személygépkocsit értékesítettek, amely 50 százalékos visszaesés 2008-hoz képest. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének jelentése szerint ebből 60 155 új autót helyeztek forgalomba hazánkban, ami 61 százalékkal marad el az előző évi mennyiségtől. A kettő közötti különbséget a nyugat-európai roncsautó program generálta exportnak köszönhető - ismertette Lőcsei Tamás, a PwC cégtársa.
A PwC felmérésben résztvevő 85 autókereskedő többsége (88%) kevesebb gépkocsit értékesített 2009-ben az előző évhez képest, és csupán 9 százalékuk számolt be az eladások növekedéséről. Az értékesítések visszaesésének fő okaként a megkérdezettek döntő többsége a pénzügyi válság következtében kialakult vásárlói kereslet-csökkenést jelölték meg (86%). Az árrés esése 2009-ben is folytatódott: a kereskedők 61 százaléka számolt be csökkenésről.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy már a tavalyi évben is a készpénzes vásárlások voltak többségben, a vevők háromnegyede részesítette ezt előnyben. A kereskedők prognózisa alapján ez a tendencia tovább folytatódik idén is. Lőcsei Tamás a jövőre vonatkozó kilátásokról szólva elmondta: a kereskedők a 2007-es csúcsév számainak visszatérését leghamarabb a 2012-2016 közötti periódusra teszik. Akkor, 3 éve még mintegy 176 ezer új autó talált gazdára 12 hónap alatt.
A válaszadók 50 százaléka pénzügyi helyzetét sokkal rosszabbnak mondta 2009-ben, mint 2008-ban. Mindössze a válaszadók 8 százaléka szerint volt jobb a tavalyi év, mint az előző. A válság hatása miatt a kereskedők megpróbálták mérsékelni költségeiket, 82 százalékuk létszámleépítéssel élt, 80 százalékuk pedig csökkentette a reklámkiadásokat. A válaszadók 20 százaléka a munkaidőt csökkentette, csupán 7 százalékuknál nem volt semmilyen kiadáscsökkentés - mondta el Kis Tünde, a PwC vezető menedzsere.
A piacon konszolidációs folyamat zajlik, azaz az autókereskedők száma csökken, míg néhány kereskedő egyre nagyobb piaci részesedéshez jut. A kilátások összességében sokkal borúsabbak, mint korábban: 2009 végén már a kereskedők 24 százaléka mérlegelte a piacról való kivonulást, szemben az egy évvel korábbi 4 százalékkal.
„Leginkább a kis és közepes méretű kereskedők küzdenek a túlélésért. Az általuk követett stratégiák igen eltérőek: vannak, akik tevékenységük súlypontját a karbantartásra és javításra helyezik át, míg mások a használtautó értékesítésre összpontosítanak” – hangsúlyozza Lőcsei Tamás.
A kereskedések többségénél (76%) az összes árbevétel kevesebb, mint fele keletkezett új autó értékesítéséből. Az egyéni vásárlók számának jelentős csökkenése miatt a kereskedések egyre inkább a flottaértékesítés felé próbálnak nyitni. Míg 2009-ben a hazai autópiac hozzávetőlegesen 60 százalékos csökkenést volt kénytelen elszenvedni, addig a céges beszerzések kisebb mértékben, 48 százalékkal estek vissza.
A kereskedések többsége használtautóihoz autóbeszámítással történő értékesítés és visszavásárlás során jutott hozzá, míg 36 százalékuk használtautót is vásárolt fel a piacon. Újdonság a 2008-as felméréshez képest, hogy a kereskedők 15 százaléka importból származó autót is forgalmazott.
Az árfolyam-ingadozások miatt sok lehetséges vevő visszariadt a devizaalapú hitel felvételétől, ami korábban az autófinanszírozás legkedveltebb formája volt. Az elmúlt években a kereskedők számos akcióval próbálták eladásaikat növelni, például 10 éves futamidőt biztosítottak, casco megkötése nélkül is adtak hitelt és gyakori volt a nulla kezdőrészlet, melyet jelenleg már nem tudnak biztosítani. A PwC felmérése szerint 2009-ben a vevők többsége készpénzért vásárolta meg autóját, ellentétben 2008-al, amikor a hitelre történő vásárlás még kétszer olyan népszerű volt, mint a készpénzes.
Lőcsei Tamás a negatív kicsengésű értékelésében azért felvetett egy gondolatot, amely a kereskedők számára reménytkeltő lehet: kiderült, hogy hazánkban az autóval rendelkezők aránya várhatóan idén még csak a 36, 4 százalékot éri el, míg az Európai Unió átlaga 42 százalék, tehát van még hova fejlődni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.