A motorkerékpár-értékesítési csúcs 2005-ben és 2006-ban volt, amikor több mint 18 ezer kétkerekű talált gazdára. Azóta folyamatos a csökkenés, és Szloboda Tamás, a Honda Hungary motorkerékpár-értékesítési vezetője, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnökségi tagja úgy véli: az idén lesz a mélypont mintegy 5800 darabbal. A jövő évben azonban már 8-10 százalékos bővülést vár a szakma. De ennél is nagyobb lehet a forgalomélénkülés, ha a kormány változtat bizonyos szabályozókon.
Szloboda szerint a regisztrációs adó 2007 januári jelentős emelése főleg a kisebb kategóriás járműveket sújtotta, pedig inkább támogatni kellene azok vásárlását. Az Európai Unióban a robogózás sokkal elterjedtebb, mint nálunk, hiszen a mozgékony robogók parkolóhely igénye is kicsi, amellett ezek üzemeltetési költségei, károsanyag kibocsátása egyaránt alacsony. És több nyugat-európai országban személyautó jogosítvánnyal is lehet robogót vezetni, ha hengerűrtartalma nem haladja meg a 125 köbcentimétert.
Az első fél éves adatok szerint egy év alatt 26-ról 34 százalékra emelkedett a mindennapi használatra gyártott kismotorok és robogók piaci részesedése. Tegyük hozzá, csupán a 125 köbcentisnél nagyobb, úgynevezett big scooterek piaci részesedése nem emelkedett a 2009 első félévi 13 százalékról.
A szabályozás adta kiskapuk miatt a rendszám nélküli motorok igen népszerűek. Az 50 köbcentis járműveket – hivatalosan: segédmotoros kerékpárokat – ugyanis nem kell külön forgalomba helyeztetni, és sok esetben ötvenesként hoznak be ügyes vállalkozók Olaszországból és Japánból használt 80-125 köbcentis robogókat.
Az MGE szakértője úgy véli, a kisrobogók 95 százaléka nem felel meg a segédmotoros kerékpár kategória előírásainak, amelyek ugyanakkor közlekedésbiztonsági szempontból kérdéses elemet is tartalmaznak. Így például hivatalosan csak legfeljebb 40 kilométeres sebességgel haladhatnak, ám ez balesetveszélyes, hiszen az autóforgalom legalább ötvennel megy. Ha szabályos a robogós, keskeny útjainkon nincs nagyobb biztonságban, mint egy biciklis, viszont csak egy-két vidéki Babettával tartják be a sebességkorlátozást.
A robogósok ugyanis először kiveszik a gyári fojtást, így még az 50 köbcentis modellek is simán gyorsabbak hatvannál, nem is beszélve a 80-125 köbcentisekről. A rendszám nélküli, nyolcvannal száguldó robogók viszont veszélyeztetik a közlekedést, és ha cikázásukkal balesetet okoznak, könnyedén eltűnnek a forgalomban.
A fentiek alapján az MGE azt javasolja, hogy a kormány mielőbb helyezze hatályba az 50 köbcentis segédmotoros kerékpárok rendszámmal való ellátásáról alkotott törvény, amelynek hatályba léptetését felfüggesztették. Ezzel egy időben – olasz, francia, spanyol példára – tegye lehetővé a motorok használatát 125 köbcentiméterig „B” kategóriás jogosítvánnyal is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.