BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jót tesz a foci a tévépiacnak

A karácsonyi vásárlási lázzal vetekszik a világbajnokság generálta forgalom

Mind itthon, mind a világban hálásak lehetnek a tévégyártók a lassan finiséhez közeledő futball-világbajnokságnak. A gólokra éhes közönség ugyanis a nagy világrangadók idején nemcsak sörre költ többet, hanem ilyenkor könnyebben meggyőzhető egy aktuális tévécseréről is. Ez meg is mutatkozik az eladási számokban. A legfrissebb nemzetközi piaci elemzések szerint az idén 15 százalékkal több, mintegy 242 millió televízió talál gazdára a világon, szemben a tavalyi alig 2 százalékos bővüléssel. A hazai elektronikai kereskedők sem panaszkodnak, vannak, akik szerint egyenesen a kiugró karácsonyi forgalommal hozható párhuzamba a mostani érdeklődés.

A GfK piackutató felmérése szerint a múlt év közepe óta pangó hazai tévépiac ez év májusától növekedésnek indult, volt olyan hét, amikor az egy évvel korábbihoz képest 137 százalékkal több készülék talált gazdára. A világbajnokság kezdetével nagyjából egy időben jelentek meg a gyártók új modellpalettájukkal. Ezek a készülékek kismértékben megemelték a piaci árakat. A régebbi típusúakat inkább a hipermarketek, az újabbakat az elektronikai szakkereskedések árusították.

A televíziók iránti keresletet a focivébén kívül az unióban zajló digitális átállás, valamint az egyre újszerűbb tévés technológiák (például a 3D) is élénkítik. A világon a leggyorsabban Kínában és Japánban növekszik az LCD-tévék eladása, részint az energiatakarékosságra ösztönző kormányzati programoknak, részint az urbanizáció felgyorsulásának köszönhetően. A távol-keleti térség eme két országában az idén 35-36 százalékkal több készülék eladásával számolnak. Európában és Észak-Amerikában is két számjegyű lesz a gyarapodás, de ennek mértéke alig a harmada lesz a kínai és japán keresletnövekedésnek.

A fociláz a tévépiac valamenynyi szegmensének jót tett, a legtöbben lapos tévét, azon belül is LCD-t vásárolnak, ez utóbbiból közel 30 százalékkal növekedett az értékesítés, de a szokottnál élénkebb a kereslet a plazma-, illetve a hagyományos képcsöves készülékek iránt is. Plazmatévéből az idei első negyedévben világszerte 24 százalékkal többet adtak el, mint egy éve, a piackutatók szerint az idén 16 millióra tehető majd a globális kereslet. A plazmák malmára hajtja a vizet egyelőre az is, hogy a LED-es háttér-világítású modellek ára ma még meglehetősen magas.

Az LCD-technológián belül azonban ez utóbbiak vitathatatlanul egyre nagyobb teret nyernek majd. A LED-tévék akár 40 százalékkal kevesebb energiát fogyasztanak a normál LCD-hez képest, és jobb a képélességük is. Növekedésük dinamikájára utal, hogy a felmérések szerint a tavaly globálisan eladott 3,6 millió LED-tévé több mint a fele az év utolsó negyedében talált gazdára. Az idén pedig közel 40 milliós LED-eladást jeleznek előre a piackutatók. Szakértők szerint a tendencia mögött az állhat, hogy ma már egyre kisebb a haszon a hagyományos lapos tévéken.

Vélemény

Szánthó Balázs. A Media Markt koncepciómenedzsere. „A nagy sporteseményekhez köthető időszakokban nagyjából háromszor annyi készüléket értékesítünk, mint máskor, az ilyen szempontból semleges időszakokhoz képest. A vb előtti napokban a tévéosztályok forgalma a karácsonyi vásárlási lázzal vetekedett. Sokan pedig a csoportmeccsek alatt jöttek rá, hogy a régi tévéjük már nem nyújt kellő vizuális élményt. Továbbra is a 82 cm képátlójú LCD-tévéből fogy darabszámra a legtöbb. A választásnál fontos tényező lett a full HD felbontás és a digitális átálláshoz szükséges, beépített MPEG4-es digitális tuner. A futball-világbajnokság a LED-technológiás készülékek előretörését hozta, a modellek egyötöde már idesorolható. A háromdimenziós tévéknél viszont még nincs áttörés, a felfutáshoz ugyanis kellő 3D-s tartalomkínálat is kell.”

Rohrböck András, Az Euronics/Vöröskő Kft. ügyvezető igazgatója. „Az első sípszóig nagy volt az érdeklődés a kereskedéseinkben a legújabb tévémodellek iránt. Öszszességében inkább csak a vb-t megelőző két hétben beszélhetünk kiugró értékesítésről, azóta lecsillapodott a piac, amelynek 30-35 százalékát mondhatjuk magunkénak. A felfutás nemcsak a fociláznak tulajdonítható, ha nem lettek volna ekkora mértékű kísérő kampányok, a hazai kereskedelem nem számíthatott volna hetente 8-9 ezer darabos összeladásra. Ma már a vevők ugyanis nemcsak az árat nézik, hanem azt is, hogy milyen egyéb módon takarékoskodhatnak a vásárláson, ezt a célt szolgálják a csereakciók, de keresettek voltak a hitelakciók is. A 3D-s tévé hazai sikere viszont még a jövő zenéje, és nemcsak a viszonylag magas ár, valamint a megfelelő tartalom hiánya miatt is, de nem túl felhasználóbarát a hozzá szükséges szemüveg sem.”

Rohrböck András, Az Euronics/Vöröskő Kft. ügyvezető igazgatója. „Az első sípszóig nagy volt az érdeklődés a kereskedéseinkben a legújabb tévémodellek iránt. Öszszességében inkább csak a vb-t megelőző két hétben beszélhetünk kiugró értékesítésről, azóta lecsillapodott a piac, amelynek 30-35 százalékát mondhatjuk magunkénak. A felfutás nemcsak a fociláznak tulajdonítható, ha nem lettek volna ekkora mértékű kísérő kampányok, a hazai kereskedelem nem számíthatott volna hetente 8-9 ezer darabos összeladásra. Ma már a vevők ugyanis nemcsak az árat nézik, hanem azt is, hogy milyen egyéb módon takarékoskodhatnak a vásárláson, ezt a célt szolgálják a csereakciók, de keresettek voltak a hitelakciók is. A 3D-s tévé hazai sikere viszont még a jövő zenéje, és nemcsak a viszonylag magas ár, valamint a megfelelő tartalom hiánya miatt is, de nem túl felhasználóbarát a hozzá szükséges szemüveg sem.”-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.