A Nemzeti Közlekedési Hatóság Kiemelt Ügyek Igazgatósága (NKH) az ALSTOM Transport S.A. nevében eljáró Budapest Metropolis Konzorcium
kérelmére, a Budapesti Közlekedési Zrt. megrendelésére gyártott, a budapesti M2 metróvonalra készült, az ALSTOM METROPOLIS™ típuscsaládba tartozó, AM5-M2 típusú 5 kocsis metrószerelvény típusengedélyezési eljárását lefolytatta, és 2010. július 30-án az érdemi döntést meghozta.
Az NKH a benyújtott dokumentumok, a jármű prototípus vizsgálatai és szemléje, valamint a külön elrendelt tartampróbák és szakértői vizsgálatok alapján, a vonatkozó jogszabályok figyelembevételével a típusengedélyt nem adta ki – tájékoztatott a hatóság.
Az NKH az elutasítás indoklásában több műszaki problémát is felsorol. Kifogásolja, hogy az eljárás során nem bizonyosodott be, hogy az alkalmazott fékrendszer megfelel a vonatkozó jogszabályban előírtaknak, illetve nem került kellően bizonyításra, hogy a fékrendszer legalább olyan biztonsági szintet képvisel, mint a jogszabályi előírások szerint kialakított fékberendezések.
Az állásfoglalás megemlíti azt is, hogy a járművön alkalmazott műszaki megoldás nem zárja ki egyértelműen a jármű akaratlan indíthatóságát. Ezen kívül az utólagosan elrendelt, és a jármű hibamentes üzemét bizonyítani hivatott tartampróbán feltárt hibák a járműre telepített különféle vezérlő szoftverek további módosítását és validációját igénylik – áll az NKH közleményében.
Az NKH döntése nem jogerős, 15 napon belül fellebezést nyújtható be ellene.
A BKV álláspontjáról itt olvashat
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.