Az IFUA Horváth & Partners vezetési tanácsadó cég németországi anyavállalata azt mérte fel a közép-kelet európai térségben terjeszkedési tapasztalatokkal bíró cégek bevonásával zajló felmérésében, hogy mely tényezők befolyásolják érdemben a letelepülő vállalkozások döntéseit. Ezen sikertényezők ismeretében feltérképezhető akár az is, hogy egy-egy ország milyen erősségekkel bír, illetve miben kell javulnia régiós versenytársaihoz képest.
A munkaerő képzettsége, termelékenysége, és rendelkezésre állása jelenti a telephely-választási sikertényezők legkritikusabb együttesét. Ide természetesen beleértendők a bérköltségek is, amelyek magában foglalnak bizonyos adózási szempontokat is, hiszen a jövedelemadó és a járulékok mértékében jelentős régiós eltéréseket találni. „Bármely ország tőkevonzás szempontjából lemaradásra van ítélve a jól képzett, elhivatott, eredményorientált munkaerő, és annak folyamatos utánpótlása híján ” – foglalta össze a németajkú országok 111 nagyvállalatának telephelyválasztási preferenciáit vizsgáló felmérés legfontosabb tanulságát Radó István, az Ifua Horváth&Partners ügyvezető partnere.
A kutatás másik fontos megállapítása, hogy nem az egzakt mértékek számítanak a telephelyválasztás során, sokkal inkább a tényezők dinamikája, illetve az azok tekintetében remélhető pozitív fejlődés, de legalábbis folyamatosság, megbízhatóság. „A vállalkozások számára a stabilitás, a kiszámíthatóság a legfontosabb, éppen ezért a telephely kiválasztása nem feltétlenül múlik néhány százalékon, vagy egy kezdeti kiugró kedvezmény mértékén.” – hangsúlyozta Radó István. Ebből következik, hogy a működés biztonságát szolgáló jogi és gazdaságpolitikai körülmények, illetve a napi működés kiegyensúlyozottságát ugyancsak meghatározó infrastrukturális adottságok mind a toplista élén szerepelnek.
Melyek a leginkább értékteremtő beruházások?
A kutatás a közép-európai telephelyeket 4 csoportba osztotta, aszerint, hogy milyen mértékű a telephely autonómiája a vállalatcsoporton belül, illetve hogy alapításának költség, vagy bevétel-oldali motivációi léteznek. Ez a klasszifikáció sokban meghatározza azt is, hogy az adott vállalat milyen mértékben integrálódik a helyi gazdaságba, mennyire biztosít multiplikatív értékeket a célország gazdasági fejlettsége szempontjából.
A 4 csoport a következő:
Feldolgozók: ezen típusok esetében költséghatékony gyártás, összeszerelés a cél, például Nyugat-Európai piacokat célzó vertikum valamely szintjén. Önállóságuk alacsony, költségmegfontolások okán alakulnak.
Régiós ellátók: A fogyasztók elérése a motiváció, ám továbbra is alacsony önállóság mellett. Alapításuk célja elsősorban kereskedelmi korlátok, illetve szállítási költségek minimalizálása.
Gyártási csomópontok: olyan, nagyobb önállósággal bíró telephelyek, melyek elhelyezkedésük révén biztosítják a költséghatékony termékelőállítást, jól illeszkedve az ellátói hálózatba.
Közép-kelet-európai Központ: ezek a nagy önállósággal bíró, ügyfélorientált telephelyek régiós főhadiszállásként biztosítják valamely termék vagy szolgáltatás kereskedelmét, marketing-aktivitását, kiemelt felelősség mellett.
A közép-európai felzárkózó országoknak gazdaságpolitikai szempontból különösen az utóbbi két csoport számára kell megfelelő vonzerőt kínálni, hiszen ezek biztosíthatják az adott gazdaság számára a legnagyobb arányú hozzáadott értéket, ráadásul e kategóriákban lényegesen nagyobb a befektetők hosszú távú elkötelezettsége is az adott terület iránt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.