BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megéri eredetit fejleszteni?

Több év és egymilliárd dollár egy új készítmény előállítása

Egy gyógyszergyártó számára a növekedés és a rentábilis működés érdekében elengedhetetlen az originális készítmények kutatása és fejlesztése – nyilatkozták egybehangzóan a Világgazdaságnak a hazai piac szereplői. Az új fejlesztésű gyógyszerek piaca évi több milliárd dollárra tehető világszinten, azonban egy-egy kutatás sok esetben eléri, de meg is haladja az egymilliárd dollárt. A gyártóknak hosszas fejlesztési folyamattal is kell számolniuk; egy-egy vegyület kifejlesztése általában három-öt évre tehető, de nem ritka a nyolc-tíz éves időtartam sem. Ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy a kutatás eredményt hoz: a Richter Gedeon Nyrt. esetében a cariprazine nevű hatóanyag egyik kutatási fázisát lezáró, úgynevezett mérföldkő kifizetés amerikai partnerétől, a Teva-Barrtól jelentősen növelte a társaság elmúlt félévi profitját, miközben a Forest Laboratorieszal közösen fejlesztett, a neuropátiás fájdalom kezelésére szolgáló hatóanyag klinikai kísérletei nem hoztak eredményt.

„Egy originális gyógyszer kutatása minden esetben egy orvosi-tudományos felméréssel kezdődik, de a majdani termék piaci potenciálját is vizsgáljuk” – mondja Szombathelyi Zsolt, a Richter Gedeon Nyrt. kutatási igazgatója. A Richter eredeti gyógyszergyártása hagyományosan a központi idegrendszer betegségeinek a kezelésére terjed ki – avat be a társaság tevékenységébe Szombathelyi Zsolt. Ezen belül is elsősorban a skizofrénia, a depresszió, a szorongás és a krónikus fájdalom kezelésére alkalmas vegyületekre összpontosítanak. A Richternél egyszerre több klinikai vizsgálat is zajlik, de azok számát a tervek szerint növelni fogják, valamint a társaság belépett a biotechnológia területére is.

A Richternél 1998-ban történt átszervezés eredményeképpen 2000-ben állt fel a jelenlegi kutatás-fejlesztési részleg, valamint akkor dőlt el végleg a ma is követett irány. A Richter külföldi partnereket is bevon a kutatás klinikai fázisába, ezt több elem is szükségessé teszi: a költségek, a kockázatok és az erőforrások megosztása közös, de így természetesen a profit is eloszlik. A lokális kutatások és fejlesztések nem rentábilisak, így a gyógyszeripari cégek ma már globális méretekben gondolkodnak – ismerteti Szombathelyi Zsolt a cég stratégiáját. A Richter két külföldi partnerrel dolgozik együtt az originális kutatás területén, ezek: az amerikai Forest Laboratories és a japán Mitsubishi-Tanabe. A megnövekedett számú klinikai vizsgálatok finanszírozása érdekében a Richter csoport 2009-ben jelentős mértékben, 28,1 százalékkal növelte kutatás-fejlesztésre fordított kiadásait, így az összeg elérte a 23,5 milliárd forintot, ez a társaság konszolidált árbevételének 8,8 százaléka.

Leitner György, a GlaxoSmithKline (GSK) Kft. ügyvezető igazgatója a Világgazdaságnak elmondta, hogy Magyarország is része a társaság kutatás-fejlesztő globális hálózatának. A GSK világszerte 15 ezer embert foglalkoztat csak ezen a területen világszerte, és csaknem ötmilliárd dollárt költ évente kutatás-fejlesztési tevékenységre. A GSK gödöllői vakcinagyártó üzemében zajlik például a pneumococcus elleni vakcinák új vivőanyagának a fejlesztése.

A társaság magyarországi gyógyszerklinikai fejlesztési tevékenysége a közép-európai régióban is kiemelkedik – tette hozzá Leitner György. Az elmúlt öt évben több mint 3,5 milliárd forintot költöttek, tavaly 27 klinikai vizsgálat folyt 138 centrumban, közel kétezer beteg bevonásával.

A vezető aláhúzta, hogy a kutatás-fejlesztés területén a vakcinák esetében jóval hosszabb ciklusokkal kell számolni, ugyanis vannak olyan vakcinák – például a malária elleni oltás vagy a HIV elleni védőoltás –, ahol már 25 éve próbálják megtalálni a hatékony megoldást. Átlagosan 8–14 évig tart egy vakcina kifejlesztése. Ha azonban egy védőoltás eljut fázis II-es vagy III-as klinikai szakaszba, onnantól jóval magasabb a sikerráta, mint egy hagyományos gyógyszer esetében. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.