A gazdasági recessziót követően vegyes képet mutatnak a kelet-közép-európai gazdaságok. Magyarországon és Horvátországban továbbra is csökken a napi fogyasztási cikkek piaca, máshol viszont enyhébb visszaesés vagy éppen meginduló növekedés figyelhető meg. Az orosz, a lengyel és az ukrán piac például az elmúlt 12 havi eredmények alapján kimondottan magas, 10 százalék feletti bővülést ért el márciusra – állapította meg a GfK Hungária frissen elkészült elemzése. A válság következtében régiónkban felértékelődött az otthoni fogyasztás szerepe.
„Magyarországon a válságból való kilábalásra vonatkozó optimista közhangulat – az ígéretes makrogazdasági előrejelzés, a javuló fogyasztói bizalmi index, a növekvő vásárlási hajlandóság – ellenére is csökkent a háztartások napicikkfogyasztása. Az első fél évben a háztartások által az ezekre kiadott összeg az infláció ellenére is fél százalékkal csökkent az előző fél évhez képest” – mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária consumer tracking szektorának menedzsere.
A piac átrendeződését jellemzi, hogy növekedett az árucikkek ár-érték arányának jelentősége a vásárlók szemében, hiszen bővült az akciós értékesítés aránya az élelmiszer-napicikkek piacán. A GfK Hungária tapasztalatai szerint ugyanakkor a hipermarketek, a diszkontok és a kisboltok növelni tudták a forgalmukat az első fél évben. A szupermarketek forgalmának dinamikus növekedési trendje megtörni látszik, bár a második fél év hozhat még változást.
A lakosság ruházkodásra fordított kiadásai 10 százalékkal csökkentek június végéig a tavalyi első fél évhez képest. A legnagyobb piaci szereplők közül a versenyképes árakat kínáló üzletek, vagyis a hipermarketek, a nemzetközi diszkonttextilláncok, valamint a távol-keleti üzletek értek el eladásbővülést. DK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.