BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Indul a legnagyobb európai autó show - Új modellek, fotók

Noha csupán szombattól várja a Paris Motor Show a látogatókat, a világsajtó már hetek óta szellőzteti az előzetes információkat: milyen modellek is várhatók Európa idei legnagyobb szalonján.

Földrészünk autókiállításainak három állócsillaga ugyanis Svájban, Németországban és Franciaországban van. A genfi szalont minden tavasszal megtartják, októberben azonban a két óriás, Frankfurt és Párizs váltja egymást. Ezeket a megaszalonokat csak minden második évben rendezik meg.

Az európai autópiac rettenetes stagnálása első sorban a kiskocsikat és az alsó-közép kategóriát érinti. Az előrejelzések szerint Párizsban igen nagy számban mutatnak be a legfelső, a prémium kategóriába tartozó modelleket. Az autószalon fölött ott lebeg Henry Ford II. szelleme, aki azt mondta a hatvanas évek végén: kis kocsi - kis profit.

De nem csak luxusautókat hoznak Párizsba: az elektromos kocsikból is nagy választékot mutatnak be. A Renault elektromos tanulmánymodellje, a DeZir például olyan kétüléses, amely akkumulátorai révén 160 kilométert tehet meg egy feltöltéssel, csúcssebesége pedig 180 kilométer óránként.

Ugyancsak 160 kilométert tehet meg a Nissan e-autója, a Leaf, amelyből már 26 ezer előrendelés futott be világszerte, ám az előrendeléseket a jövő év kezdetéig felfüggeszték, amíg – szintén jövőre – le nem szállítják a megrendelt kocsikat.

A General Motorstól származó Chevrolet Volt más rendszerű: miután 60 kilométert megtett akkumulátorai révén, beindul a benzinmotor, és generátorával ellátja a villamos motort, ezenkívül tölti az akkut. Nem kell tehát félni, hogy egyszer csak leáll, hatótávja nagyobb 500 kilométernél. Az akkut persze másként is lehet tölteni, mégpedig háztartási 220 voltos konnektorról.  Szintén a háztartási hálózatról tölthető a BMW-hez tartozó MINI standjának fő attrakciója, a MINI Scooter E Concept elektromos robogó.

A Ford is jól halad európai elektromos autó programjával, s első ízben állítja ki a C-MAX PHEV (hálózatról tölthető hibrid elektromos autó) modellbe szánt alapvető technológiáját. A C-MAX hibrid modellje Valenciában, Spanyolországban készül majd, európai piaci bevezetése 2013-ben lesz.

Más utat választott a Volkswagen csoporthoz tartozó Skoda, amely nyolc GreenLine modellt állít ki a Fabiától a Superbig. A Greenline-Skodák a több éves fejlesztés ereményeként létrejött motorjaik mérsékelt üzemanyag-fogyasztására és alacsony károsanyag-kibocsátására büszkék. Igaz, mindezekben segítséget nyújt az automatikus motorleállítás és -indítás rendszere (Start-Stop System) és a trolibuszokban már évtizedek óta bevált fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció).

A Citroen két újdonsággal is jelentkezik. Egyrészt ott lesz a magyra piacra januárban érkező C4, másrészt a márka idei büszkesége, a DS4. Ez utóbbi, a 4,27 méter hosszú DS4 nem más, mint egy emelt karosszériájú, négyajtós kupé.

A 4,33 méter hosszú, 1,79 széles és 1,49 magas C4 pedig igazi kompakt családi autó, és olyan ravasz dolgokkal is ellátták, mint például a középkonzolba beépített 230 voltos csatlakozó – amely egy üzletember számára ideális, sőt elengedhetetlen. Gondoljunk csak a notebook töltésére.

A többféle csatlakozóval ellátott limuzin egy USB-porttal, egy jack csatlakozóval és egy 12 voltos csatlakozó aljzattal is rendelkezik. A kocsi legújabb generációs színes, nagyképernyős beépített navigációs rendszerét, az eMyWay-t nagyfelbontású színes kijelzővel, belső memóriával, MP3 lejátszóval kompatibilis USB csatlakozóval, sebességkorlátozás kijelzéssel, sőt Bluetooth audio streaming funkcióval is ellátták, ami lehetővé teszi a mobiltelefonon tárolt zenei fájlok lejátszását.

A Párizsi Autószalon az elmúlt évek első autóipari összejövetele, amelyen a cégvezetők ünnepelni, vagy legalább fellélegezni szeretnének. Az ok: a 2010-es év eddig sokkal rosszabbul is alakulhatott volna – kezdődik a Wall Street Journal összefoglalója, amely kitér arra, hogy az Európai Unióban 3,5, az EU és EFTA országokban pedig együttesen 3 százalékkal csökkent az augusztus végéig értékesített darabszám a tavalyi azonos időszakhoz képest.

Ez így önmagában meg is állja a helyét, ám a 3-3,5 százalékos elmaradás a bázishoz képest csak az első negyedévi forgalomélénkülésnek köszönhető: márciusban például az unió autóeladásai 10 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit. Azóta viszont sokkoló az ágazat mélyrepülése, és az elmúlt két hónapban 18 és 13 százalékkal adtak el kevesebb kocsit földrészünkön. És ne gondoljuk, hogy az újonnan csatlakozó országok húzzák le az összesítést, hiszen Nyugat-Európában sem jobb a helyzet. Most issza meg az állami támogatású autócsere programok levét az iparág és az autókereskedők tömege.

Fényesen bebizonyosodott, hogy igazuk volt azoknak az elemzőknek, akik annak idején azzal riogattak: a kincstár által mindenki zsebéből támogatott autócsere nem a lappangó vásárlóerőt szabadította fel, hanem csupán előrehozott v ásárlásokat generált. Azáltal, hogy a fogyasztók lecsaptak a "bolondnak is megéri" lehetőségre, még nem tették meg nem történtté a hitelválság hatásait. Az viszont tagadhatatlan, hogy az elmúlt évben, valamint az idei év elején az autógyártóknak volt munkájuk – ha az állami költségvetés teremtette is meg a keresletet.

Így aztán nem tudni, mitől lélegezhetnének föl a párizsi szalonon a multinacionális vállalatok vezetői, akik ugyanakkor egyet nem tehetnek meg: nem adhatják föl az előre menetelést. Mert az a cég, amely most nem a holnaputánra gondol, örökre elveszti az esélyét, hogy versenyben maradjon. Ezért is jelentette be a múlt héten 500 illetve 900 millió eurós magyarországi nagyberuházás-sorozatát a General Motors valamint az Audi, bár ez utóbbinak éppenhogy nincsenek értékesítési gondjai.

Az Audi Európában 3 százalékkal növelte eladásait a múlt hónapban, és a Mercedes sem panaszkodhat. A két szomszédvár ugyanakkor kemény harcot vív, és ha már Rupert Stadler, az Audi AG igazgatótanácsának elnöke a múlt héten Budapesten bejelentett, hogy öt év múlva már másfél millió autó értékesítése a terv, a Mercedes ugyanezeket a számokat mint saját tervét hozta nyilvánosságra tegnap.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.