A tanulmány összesítéséből kiderül, hogy szinte minden európai ország bevásárlóközpont-fejlesztési mutatói csökkentek az elmúlt esztendőben. Az idei első fél évben pedig tíz olyan ország is felsorolható, ahol egyetlen bevásárlóközpontot sem adtak át. Köztük van többek között Csehország, Írország és Magyarország is. A Cushman & Wakefield szakemberei úgy vélik, nem várható a plázaátadások mértékének rövid távú emelkedése, annak ellenére, hogy a gazdasági fellendülés és a kiskereskedelmi forgalom élénkülése miatt a fejlesztések száma várhatóan növekedésnek indul.
Egy összevont 2010–11-es európai előrejelzés szerint az élen továbbra is Oroszország és Törökország áll. Az idei első fél évben a legtöbb bevásárlóközpont-területet – megközelítőleg 430 ezer négyzetméternyit – Oroszországban adtak át. Ezek 41 százaléka kizárólag Moszkvában összpontosul. Köztük van például a 130 ezer négyzetméteres Vegas nevű központ, amely júniusban nyitotta meg kapuit, és jelenleg a 2010-ben átadott legnagyobb bevásárlóközpont. A nyugat-európai régióban 2010–11-ben a legtöbb fejlesztés Franciaország és Olaszország területén várható. Franciaország inkább kisebb központokra összpontosít a „második vonalba” tartozó városokban. Olaszországban relatíve változatlan a fejlesztések mértéke, ahol a visszaesés a 10 éves átlaghoz képest 25-30 százalékos lehet a vizsgált időszakban.
Ami a fejlesztések összterületét illeti, a már lezárult 2010-es első fél évben Közép- és Kelet-Európa továbbra is az élen járt a százalékos növekedésben. Kiugró eredményt produkált Bulgária, ahol 2010 első felében az összes bevásárló-központi terület 96 százalékkal gyarapodott. De Boszniában, Romániában, Szerbiában, Szlovákiában és Szlovéniában is 5-10 százalékos volt a bővülés. Nyugat-Európában a két első helyezett Olasz- és Németország lett. Az előbbi esetében hat új központ nyílt meg, ezek nyomán mintegy 170 ezer négyzetméterrel bővült a bérbe adható terület a piacon, míg Németországban öt átadást és öt központbővítést valósítottak meg ugyanezen időszakban, ezek 150 ezer négyzetméterrel hizlalták az ország kiskereskedelmi piacát.
2010 első felében az európai kiskereskedelmi befektetések mértéke elérte a 16,5 milliárd fontot, ez 80 százalékos növekedés az előző évhez képest. A teljes kereskedelmi piacon belül a kiskereskedelmi piac befektetései erőteljesebben bővültek. Különösen igaz ez Nagy-Britannia, Franciaország és Németország kiskereskedelmi piacaira.
Hazai tapasztalatok
Magyarország ezen a téren jelenleg a 23. helyen áll Európában. Itthon 2010 első felében nem adtak át egyetlen bevásárlóközpontot sem, utoljára, 2009 őszén, az Allee nyílt meg Budán. A Cushman & Wakefield előrejelzése szerint az idei esztendő második felében egy új bevásárlóközpont megnyitása révén 35 ezer négyzetméter új kereskedelmi területtel gyarapodik a piac. A Corvin Atrium bevásárlóközpont Budapest szívében, a VIII. kerületben épült, átadását októberre tervezték. A másik soron következő nagy ívű, több tízmilliárd forintos fejlesztés a Köki Terminál, amely szerkezetkész állapotban van, a beruházás a terveknek megfelelően halad – tájékoztatta lapunkat László Márton pénzügyi és kereskedelmi igazgató. A kiskereskedelmi területeknek már több mint 50 százalékát bérbe adták. A bevásárlóközpont nyitása 2011 második fél évében várható. Szabó Viktória, a Cushman & Wakefield budapesti irodájának kiskereskedelmi üzletágvezetője elmondta: „Bár az idén az átlagosnál valóban jóval alacsonyabb az átadott négyzetméterek száma, tervezési szakaszban ennél jóval több fejlesztés áll. A piac fellendülésének függvényében akár további 200 ezer négyzetméterrel is lehet számolni a következő pár évben.” HÉ
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.