"Szó van arról, Magyarországra és Indonéziába irányuló szállítások helyett ott, helyben szereljük össze az autók motorját" – idézte az AFP hírügynökség a Suzuki szóvivőjét, aki hozzá tette, hogy az erős jen ellenére sem csökkentik a mai 800 ezres hazai motorgyártást, hacsak nem kezd zuhanásba a helyi rendelésállomány. Az AFP hozzáteszi: a Toyota most jelentette be, hogy belép a miniautó-piacra, amelyet eddig a Suzuki uralt Japánban.
"Ez pozitív hír abból a szempontból, hogy a cég jobban fogja tudni kezelni az erős jen hatását" – mondta agy japán befektetési alap elemzője a Dow Jones hírügynökségnek. A Magyar Suzuki Zrt. nem fűzött kommentárt a hírhez.
Esztergomba mindegy egyes motor Japánból szállítanak, és ez komoly költséget jelent, hiszen a gyár idei termelési terve 170 ezer gépkocsi kiszállítását tartalmazza, 10 ezerrel kevesebbet a tavaly legyártott mennyiségnél. Ám az is 36 százalékkal marad el a 2008-as 281 686 darabtól. Tegyük hozzá, hogy több éven át folytatott kapacitásbővítő beruházások eredményeként a vállalat 2008-ra már évente 300 ezer autó kibocsátására volt képes.
Most tehát jelentős kihasználatlan kapacitással rendelkezik a Magyar Suzuki, amely az egykori több mint 5 ezerrel szemben ma már csupán 3900 embernek ad munkát, és – amint Szuzuki Oszamu júniusban Esztergomban elmondta: közülük 1300-an Szlovákiából járnak be dolgozni.
Ha a Suzuki Motor valóban olcsóbbá kívánná tenni a gyártást, az komoly magyarországi beruházásokkal járna együtt, ám ne feledkezzünk meg egy másik szempontról sem. Minden világcég elvárja, hogy beruházásai kormánytámogatásban is részesüljenek. Viszont nehéz lesz megállapodni, ha a Magyar Suzuki alkalmazottainak egyharmada szlovák állampolgár. Másrészt viszont a határon innen sem könnyű megfelelő munkaerőhöz jutni hiszen Esztergom közelében, a Pilis és a Gerecse között kicsi a népsűrűség.
India legnagyobb autógyártója, a Maruti Suzuki a múlt hónapban 29 százalékkal növelte eladásait azt követően, hogy augusztusban a tavalyi augusztusban elértnél 24 százalékkal több, 79 ezer kocsit adott el. Ezért a Maruti Suzuki India Ltd. 54,2 százalékának a tulajdonosa, a Suzuki Motor az Újdelhi mellett lévő gyár közelében újabb egység építésére készül: az 1,3 milliárd dolláros költségvetéssel 2013-ra felépülő gyár évi 250 ezer kocsi kibocsátására lesz képes. A Maruti Suzuki négy indiai egységének együttes kapacitása már most meghaladja az egymillió darabot.
Az amerikai piacon azonban gondok vannak: a Suzuki eladásai második éve „szabadesésben” vannak Észak-Amerikában: tavaly 54 százalékos volt a márka eladáscsökkenése, az idei szeptember végéig a tavalyi háromnegyedévnél is 49 százalékkal kevesebb, összesen 16 972 Suzuki talált gazdára azon a piacon, ahol összesen 4,392 millió szemályautó kelt el.
A Suzuki által értékesített autók 92 százaléka ugyanis a tengerentúlról érkezik, míg a nagy rivális, a Honda esetében ez az arány csupán 11 százalék. Tehát amíg fennáll a jelenlegi helyzet, hogy a jen 15 éve a legmagasabb szinten van a dollárral szemben, az importált autók nagyon drágák az amerikaiaknak.
Ezért aztán az American Suzuki Motor Corp. úgy próbálja élénkíteni a forgalmat, hogy minden, a kereskedői által reklámra fordított dollárból 50 centet megtérit. Ha a kereskedés havonta öt-kilenc Suzukit ad el, a kereskedő 2 500 dollárt kap, 30-39 darabos eladás esetén pedig 20 ezer dolláros jutalomban részesül – írta az Auto News.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.