BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Stratégiát vált a Waberer’s

Kis és közepes cégeket alapítanak a nagyvállalat ernyője alatt, amelyek gyorsan alkalmazkodnak

„Ha nem lenne ilyen drága a gázolaj, rekordévet zárnánk. A megbízások száma, a futásteljesítmény alapján körülbelül 15 százalékkal lesz magasabb az árbevétel a tavalyinál, és meghaladja a válság előtti szintet” – mondta el a Világgazdaságnak Wáberer György elnök-vezérigazgató, aki ugyanakkor újabb átszervezésbe fogott cégénél.

Július óta a Waberer’s Holding kis- és közepes méretű vállalkozások füzérévé alakítja át fuvarozói üzletágát, a Waberer’s Internationalt, és támogatja a 30–100 járművel fuvarozó társaságok alapítását. A nagyvállalati rendszer már korábban elérte hatékonyságának felső határát, ezért többlépcsős átalakításba kezdtek. Elsőként az 1700 vontatóval dolgozó Waberer’s Internationalt januárban 17 önálló – és egymással is versengő – költséghely alá szervezték.

„Bevált a rendszer, és komoly előrelépés volt a korábbiakhoz képest. Az egyenként 100 kamiont irányító csoportok teljesítménye összehasonlíthatóvá vált, és a cégen belül is elindult a verseny” – foglalta össze az elnök-vezérigazgató, hozzátéve: „Senki sem szeret utolsó lenni. Azonban még az ilyen versenyben is másként dolgozik egy alkalmazott csoportvezető és másként egy tulajdonos. Az utóbbi sosem nézi, mikor jár le a munkaideje. Ezért a tulajdonosi szemlélet alsóbb vállalati szintekre való kiterjesztéséért szorgalmazzuk a kft.-alapításokat.”

A társaságokat a Waberer’s Holding közösen alapítja alkalmazottaival vagy külső vállalkozókkal, július óta már hat ilyen kft. alakult. Induláskor elképzelhető, hogy az új társaság ügyvezetőjének csak 15-20 százalékos a részesedése, ám a későbbiekben növelheti tulajdoni arányát.

A kezdeményezésnek egyéb előnye is van az eddig a szakmában megszokott alvállalkozói rendszerrel szemben. Amint az elnök-vezérigazgató kifejti, a gazdasági folyamatok és a piaci körülmények gyors és váratlan változására a kis- és közepes méretű vállalkozások tudnak a legjobban reagálni. Ugyanakkor a hatékonyságot növelő technológiák értékarányos beszerzésében, a megbízások finanszírozásában, a hosszú távú megbízások megszerzésében – méretük révén – a nagyvállalatok vannak előnyben. A Waberer’s Holding ezért az új cégeknek bérbe adja a nagy tételben előnyösen beszerzett járműveket, és azok karbantartása mellett biztosítja az üzemanyagkártyát és az autópálya-matricát is.

„A két fél közti szerződésben a holding garantálja, hogy hány kilométer futásteljesítményt biztosít a kis cég számára, és az annak fizetendő díjat az üzemanyagárszint változásának megfelelően egy képlettel szabályozzák. Az egész olyan, mint egy franchise-rendszer; megvannak a maga szabályai, amelyek mentén eredményesen lehet dolgozni” – foglalja össze Wáberer György, aki a hatékonyság további növelésével próbálja erősíteni cége pozícióját a piacon. És van hol erősödni, hiszen a nyugat-európai megrendelések száma június óta markánsan növekszik, szeptemberben pedig már a válság előttit messze meghaladó szintre nőtt az árbevétel.

A cégcsoport eredményesen vészelte át a válság legrosszabb hónapjait, miközben Nyugat-Európában nagyon sok fuvarozóvállalat ment tönkre, és emiatt 10-15 százalékkal csökkent az ottani szállítási kapacitás. A Waberer’s harmadik országos (vagyis hazánkat nem érintő) fuvarmegbízásai a forgalom 35 százalékát tették ki a válság előtt. Ennek aránya mára elérte a 65 százalékot. „Versenyképesek vagyunk Európában, és elhoztuk a nyugati cégek elől a munkát. Ezért a mi forgalmunk csak 7 százalékkal csökkent tavaly, az övék sok esetben 20-25 százalékkal is esett” – mondja Wáberer, kiemelve: ily módon növelték a magyar munkaerő-exportot is.

A cégvezető ugyanakkor hangsúlyozza, a kormány nagyot lendíthet az ágazat nemzetközi versenyképességén a kereskedelmi gázolajár januári bevezetésével, amit már évek óta szorgalmaz, és amellyel kapcsolatban az idén nyáron a Nemzeti Összefogás Fuvarozói Fórum (NÖFF) megalapításakor meg is állapodott a Nemzetgazdasági Minisztériummal. Azzal, hogy a fuvarozó-logisztikai ágazat tíz legnagyobb cége vállalta, hogy a második fél évben nem külföl-

dön (olcsóbban) tankol, körülbelül egymilliárd forinttal növelte a magyar költségvetés jövedéki -adó-bevételét, ennek a fele a legnagyobb üzemanyag-felhasználó Waberer’s Internationaltől származott.

Bár a kereskedelmi gázolaj bevezetése nagyon fontos, nem elég. Wáberer György szerint a használatarányos útdíjfizetési rendszerre is szükség lenne, mert ma nagyon kevés hasznot hoz az országon áthaladó tranzitforgalom, miközben a külföldi kamionok áradata alaposan igénybe veszi az úthálózatot.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.